"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mahkamah absahkan konspirasi rampasan di Perak

wanibrah
Mahkamah Persekutuan hari ini sebulat suara mengabsahkan peristiwa rampasan kuasa Perak setahun yang lalu. Sekaligus mengenepikan semangat demokrasi dan integriti pemilihan suara majoriti rakyat. Maka, mahkamah sebenarnya lebih berkuasa daripada rakyat. Inilah realiti sistem politik yang berjaya dimartabatkan oleh kerajaan Barisan Nasional era kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib.
Natijahnya sudah terang, Datuk Seri Zambry adalah Menteri Besar Perak yang sah. Seingatan dalam sejarah inilah Menteri Besar yang dilantik dalam istana, kemudian disahkan oleh Mahkamah Persekutuan.

Sebaliknya pula, Datuk Seri Mohd Nizar adalah Menteri Besar yang sah dilantik hasil persetujuan majoriti suara Dewan Undangan Negeri, kemudian dilucut dalam istana, kemudian dipecat melalui keputusan kehakiman oleh 5-0 para hakim yang terdiri daripada Presiden Mahkmah Rayuan, Tan Sri Alauddin Mohd Sheriff, selaku ketua panel lima orang hakim.

Hakim-hakim yang lain ialah Hakim Besar Malaya,
Tan Sri Arifin Zakaria dan Datuk Zulkefli Ahmad Makinuddin, Datuk Wira Mohd Ghazali Mohd Yusoff dan Hakim Mahkamah Persekutuan, Datuk Abdull Hamid Embong. Keputusan 5-0 itu diumumkan oleh Arifin pada jam 11 pagi bertarikh 9 Februari 2010.

Semuga Tuhan Yang Esa dapat mengampuni mana-mana hakim yang bertaubat di atas penghakiman yang secara sedar atau tidak sedar tersalah penghakiman.

http://greencresent-wanibrah.blogspot.com/

Tiada ulasan: