"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Hello Umno, kalau PAS salah, hampa tibai la cukup-cukup

Penarik Beca

Sebelum ini, Pengarah Jais, Datuk Mohammed Khusrin Munawi yang juga antara panglima utama Umno di Selangor menyatakan, orang bukan Islam tidak dibenarkan memasuki dalam masjid dan surau apatah lagi di ruang solat utama kerana mereka dikategorikan seperti wanita yang didatangi haid (lihat posting sebelum ini bertajuk "It's Umno sensitivity, stupid!").

Semalam, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein mengesahkan bahawa apa yang telah ditegaskan oleh Khusrin itu memang betul-betul ajaran dalam kitab muktabar Umno. Nampaklah oleh saya status ajaran tersebut sebenarnya bersifat ijma' - bukan lagi bersifat khilaf.

"Kini, apabila Nie Ching dalam keadaan berhadas besar masuk ke ruang solat di Surau Al-Huda..." kata Naib Presiden Umno itu (lihat Malaysian Insider semalam "Isu masjid: Puak ‘sosialis’ mahu beli jiwa Muslim").

Bagaimanapun, ajaran itu hanya terpakai kepada orang-orang bukan Islam di luar Barisan Nasional (BN) sahaja.

Oleh kerana Hishammuddin orang Johor dan wakil rakyat di negeri itu, beliau boleh bertanya kepada Datuk Lim Si Cheng misalnya. Lim ialah bekas Timbalan Yang di-Pertua Dewan Rakyat dan pernah menjadi Ahli Parlimen Kulai. Dalam pilihan 8/3/06 lalu, entah apa sebabnya, beliau tidak lagi menjadi calon BN kuota MCA.

Cuba Hishamuddin tanya bekas Ahli Parlimen Kulai itu, pernah tak dia membawa makanan untuk menghadiri majlis berbuka puasa dengan penyokong-penyokong yang beragama Islam di kawasan yang diwakilinya dalam usaha beliau hendak menyantuni mereka. Dan, sempena majlis berbuka puasa yang dihadirinya itu, pernah tak beliau memberikan ucapan?

Tanya Lim, adakah beliau sudah mandi hadas ketika menziarahi pengundi-pengundinya di masjid-masjid?

Malah, Hishammuddin boleh bertanya pemimpin atau bekas pemimpin MCA yang lain seperti Presiden MCA kini, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek dan bekas Presiden MCA, Tun Dr Ling Liong Sik, pernah tak mereka menghadiri majlis di masjid-masjid untuk bertemu rakyat apabila di kampung berkenaan tidak ada tempat pertemuan lain seperti balai raya?

Saya percaya Hishamuddin boleh call mereka dan-dan ni jugak untuk bertanya perkara itu.

Secara peribadi, saya suka bila orang-orang Umno jadi polis yang akan ambil tindakan terhadap PAS atau mana-mana parti dalam Pakatan Rakyat (PR) bila depa buat salah seperti Amerika Syarikat yang melantik dirinya sebagai polis dan samseng dunia. Bila depa buat salah, tutoh dan tibai sampai depa lembik.

Pemimpin politik, dari parti apa sekalipun, kalau tak dak orang perati kelaku depa, depa mudah gelong dan buat perangai macam dajai. Tak pa, kalau depa salah, hentam rapat-rapat. Dah salah, nak kira apa, tutoh, tibai la cukup-cukup.

Aku pun tibai dan persoalkan bila aku nampak ada orang nak jadi pelakon pulak. Nak kata
celaka ka, apa ka, ikut hampa la.

Tapi, jangan la buat kelaku "
macam beruk telan mercun".

(Selamat menyambut Hari
Merdeka. Kalau tak larat banyak-banyak, sikit-sikit pun jadi la kita merdekakan diri kita dari 'asobiyyah politik kepartian. Pemimpin parti apa sekalipun, kalau salah tetap salah. Saya menyeru diri saya supaya jangan bantu mana-mana pemimpin politik melakukan kezaliman dengan memberi hujah bohong untuk mewajarkan kesalahan depa. Itu 'asobiyyah namanya. Nabi Muhammad s.'a.w.w. tak mengaku ummatnya.)

Ihsan Malaysiakini 30-8-10 "Umno, PAS Youth wings clash over Teo"

Tiada ulasan: