"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

MEB: Najib, Muhyiddin didakwa bercanggah

Ahli parlimen Shah Alam Khalid Samad mendakwa Tan Sri Muhyiddin Yassin sengaja menggunakan isu kaum bagi menunjukkan seolah-olah beliau tidak pro-Melayu dalam isu pemberian diskaun kepada Bumiputera.

"Dia (Muhyiddin) hendak tunjukkan kepada masyarakat seolah-olah kita bukan pro-Melayu.

NONE"Padahal kita terima dasar afirmatif untuk membantu orang Melayu yang miskin," kata Khalid (kanan) ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.

Beliau turut menempelak timbalan perdana menteri, yang didakwa cuba melaga-lagakannya dengan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dalam isu diskaun untuk pembelian hartanah mewah itu.

Namun, percanggahan dilihat lebih ketara di antara Muhyiddin dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak kerana menunjukkan pandangan bertentangan dalam melaksanakan Model Ekonomi Baru (MEB), katanya.

"MEB dan ekonomi menyatakan bantuan akan diberikan atas dasar merit dan keperluan yang merentasi kaum. Jadi saya khuatir pandangan dia (Muhyiddin) yang lebih banyak bercanggah dengan pendapat Najib," katanya lagi.

Khalid yang juga ahli biro politik PAS berkata, percanggahan itu berlaku apabila Muhyiddin mencabarnya supaya menyatakan pendirian untuk memperjuangkan nasib Melayu sedangkan pelaksanaan MEB berdasarkan merit.

azlanMengulas cabaran yang disuarakan Muhyiddinsemalam, Khalid berkata kenyataan beliau dan Abdul Hadi tidak bercanggah sama sekali.

Jelasnya, beliau sependapat dengan Abdul Hadi untuk membantu orang Melayu berpendapatan rendah, namun apa yang dibangkitkannya ialah kaedah penyaluran bantuan tersebut.

Jelasnya, dasar untuk memberikan diskaun sebanyak tujuh peratus kepada golongan bumiputera untuk membeli hartanah bernilai tinggi itu tidak membantu golongan berpendapatan rendah.

Tambahnya, beliau khuatir sekiranya dasar tersebut sebenarnya dipertahankan Muhyiddin supaya orang Melayu yang miskin kekal pada jumlah yang ramai.

Mengulangi penjelasannya sebelum ini, Khalid berkata diskaun untuk rumah berharga RM500,000 dan bangunan komersil bernilai RM2 juta sepatutnya boleh digunakan untuk menyediakan diskaun yang lebih banyak kepada bumiputera untuk rumah yang lebih murah.

"Diskaun sebanyak RM35,000 (untuk rumah RM500,000) itu mereka boleh gunakan untuk bercuti ke sana sini, tidak diturunkan kepada golongan miskin. Sebab itu kemiskinan terus berlaku," katanya lagi.

Tiada ulasan: