"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Siapa sebenarnya ego dan dendam?

Yangretibase
Tokoh agamakah pengasas pondok Geting, Abdullah Saamah dan Mudir Pondok Pak Krau, Mohamad Zainal Abidin? Kalau sampai dilabel tokoh oleh wartawan cap ayam sekalipun, kenalah jaga 'sikap agama', 'faham agama', 'pandangan agama' dan 'reti agama' anda.

Kalau anda berdua benar-benar tokoh agama, anda tentu tidak tergamak menuduh TG Nik Aziz Nik Mat bersifat ego, kerana sebenarnya hanya si egois yang tergamak menuduh orang lain ego. Demikian juga, hanya si pendendam yang terdesak dengan sewenang-wenang dan tanpa segan silu menuduh orang lain memiliki sifat dendam.

Saya tidak berminat untuk menjawab tohmahan dan kritikan bodoh dua orang 'tokoh agama' ini yang disiarkan oleh Utusan Melayu. Saya cuma ingin memberitahu mereka berdua bahawa seseorang yang ada padanya sifat ego ialah seorang yang sombong, takbur, berasa dirinya lebih hebat, lebih berilmu dan lebih segala-galanya daripada orang lain.

Maka saya berpendapat, kamu berdualah yang sebenarnya 'ego', bukan TG Nik Aziz. Saya cukup yakin, TG Nik Aziz seorang ulama warathatul-anbia yang jauh daripada bersifat sombong, takbur dan besar diri. Dan kamu jugalah yang pendendam. Saya rasa hairan mengapa kamu, terutamanya Abdullah Saamah tidak habis-habis mendendami TG Nik Aziz. Benci sangat kamu kepadanya, mengapa? Di mana iman kamu?

Saya juga ingin memberitahu mereka berdua betapa sesatnya mereka apabila Abdullah berkata bahawa pada hari ini, tiada lagi terdapat perbezaan dasar antara PAS dengan UMNO. Pernyataan Abdullah itu merupakan satu pernyataan yang sesat lagi menyesatkan.

Betapa biadabnya Abdullah Saamah menyamatarafkan dasar PAS yang berpaksikan al-Quran dan al-Sunnah dengan dasar UMNO yang bersifat sekular.

Sukalah saya menasihati anda berdua supaya anda kembali kepada al-Quran dengan menghayati sungguh-sungguh setiap Ayat daripada 6,236 Ayat al-Quranulkarim.

Tolong maafkan saya. Saya ikhlas lillahitaala.

Tiada ulasan: