"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mansuh ISA: 4 tarik balik pengakuan bersalah

Hazayani Zakaria
KUALA LUMPUR, 11 Ogos:
Empat orang kena tahan (OKT) Himpunan Mansuh ISA pada 1 Ogos lalu hari ini menarik balik pengakuan bersalah yang dibuat dalam sebutan kes berkenaan semalam.

Empat mereka iaitu Mohd Fazly Mohd Ismail, Mohd Fitri Mohd Yasin, Wan Muhammad Jazlan Razali, dan Syaza Muaz Shaharudin menarik balik pengakuan bersalah mereka di hadapan Hakim Ainul Sharin Mohamad di Mahkamah Sesyen Jenayah 12, Jalan Duta.

Menurut salah seorang OKT, Aiman Athirah Al Jundi, mereka membuat pengakuan bersalah tersebut kerana 'tidak tahan' dengan gangguan dan tekanan daripada polis cawangan khas (SB).

(Gambar: Sebahagian OKT menunggu perbicaraan hari ini.)

OKT yang mengaku bersalah hanya perlu membayar RM500 dan tidak perlu menghadiri perbicaraan lagi.

Namun setelah perbincangan dilakukan dengan semua OKT, mereka, kesemuanya bersetuju menarik balik pengakuan bersalah dalam sebutan kes hari ini.

"Syukur Alhamdulillah sempena 1 Ramadhan, empat OKT membuat kejutan walaupun semalam kita dikejutkan dengan keputusan mereka menukar pengakuan kepada bersalah kerana tekanan dan gangguan dari pihak polis, dan ada yang sebab tidak mahu melalui waktu perbicaran yang panjang.

"Tapi bagaimanapun berkat kesabaran kita, 4 orang OKT menukar balik ke pengakuan tidak bersalah," katanya ketika ditemui di luar mahkamah selepas selesai sebutan kes.

Sementara itu, Laila Othman, yang merupakan aktivis Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) kesal dengan tindakan pihak SB yang sengaja memujuk OKT untuk menukar pengakuan mereka.

Pengakuan bersalah, katanya akan memberikan nilai tambah kepada kerajaan Umno Barisan Nasional untuk tidak memansuhkan ISA, sebaliknya hanya dipinda.

Sedangkan ujarnya, majoriti rakyat termasuk OKT mahu akta itu dimansuhkan.

"Kami agak terkilan kerana ada beberapa OKT telah dikenal pasti oleh polis supaya menukar pengakuan. Sebenarnya penukaran pengakuan mereka akan memberi satu nilai tambah kepada kerajaan yang tidak mahu ISA dimansuhkan.

"Itulah puncanya OKT dipelawa untuk menukar pengakuan mereka tapi akhirnya mereka memahami ini adalah satu perjuangan, dan sanggup menarik balik pengakuan bersalah mereka," katanya.

Beliau turut kesal dengan kelembapan perjalanan kes tersebut yang disifatkan sebagai kegagalan pihak pendakwa mengemukakan bukti di atas penahanan tersebut.

"Kes ini memakan masa kerana hampir setiap bulan diadakan sitting tetapi hearing masih belum dijalankan. Ini adalah berpunca daripada pihak pendakwa gagal mengemukakan bukti di atas penahanan tersebut," katanya.

Hakim menetapkan perbicaraan kes bermula pada 22 hingga 24 November ini.

Dalam pada itu, Athirah yang juga Ahli Jawatankuasa Dewan Muslimat PAS Pusat memberitahu, pihaknya akan mengusahakan untuk diadakan satu program mengumpul dana bagi membantu OKT yang datang dari jauh untuk menghadiri perbicaraan.

Katanya, program itu dicadangkan diadakan selepas Hari Raya Aidilfitri dan akan dihadiri pimpinan Pakatan Rakyat.

"Kita mengajak semua pimpinan PAS dan semua penyokong Pakatan Rakyat untuk mengadakan program pengumpulan dana bagi membantu para OKT yang datang dari selatan, utara, semuanya memerlukan bantuan kewangan daripada kita untuk memastikan perjuangan tidak terhenti di sini sahaja," katanya.

Tiada ulasan: