"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Musa, Gani Bohong - bekas Ketua Siasatan Jenayah Kuala Lumpur Datuk Mat Zain Ismail

KUALA LUMPUR 12 OKT: Bekas Ketua Polis Negara Musa Hassan dan peguam negara Gani Patail dituduh menjadi punca kehancuran sistem keadilan dalam negara ini dengan memalsukan bukti terhadap Ketua Umum Keadilan, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 1998 lalu.

Mereka juga didakwa kemudiannya telah berbohong dalam satu siasatan terhadap tuduhan penyalahanguna kuasa oleh Perdana Menteri ketika itu, Tun Dr Mahathir.

Dalam satu surat terbuka yang disiarkan oleh portal Malaysia Today, bekas Ketua Siasatan Jenayah Kuala Lumpur Datuk Mat Zain Ismail mendedahkan bahawa beliau telah menulis surat kepada Timbalan Ketua Polis Negara ketika itu, Tan Sri Ismail Omar pada Mei lalu dan juga kepada Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishamuddin Hussein supaya mengkaji semula siasatan terhadap bukti palsu yang digunakan dalam kes 'mata lebam' Anwar 1998 lalu.

Mat Zain mengetuai siasatan kes tersebut dan setelah mengesyorkan supaya Ketua Polis ketika itu, Tan Sri Rahim Noor didakwa atas tuduhan jenayah mencederakan Anwar ketika beliau berada dalam tahanan lokap di ibu pejabat polis di Bukit Aman.

Belia berkata, Musa dan Gani dalam laporan akhbar telah mendakwa bahawa kertas siasatan terhadap Mahathir telah diserahkan kepada peguam negara ketika itu Mokhtar Abdullah pada Februari 2000 lalu yang kemudiannya telah membuat keputusan tiada kes untuk disiasat.

Mat Zain berkata kenyataan yang dibuat kedua-dua mereka adalah tidak berasas kerana menurutnya kertas siasatan tersebut hanya dibuka pada Jun 2000 dan dihantar ke pejabat peguam negara pada November tahun yang sama.

Dalam suratnya bertarikh 8 Oktober, Mat Zain menuduh Musa, yang baru bersara sebagai Ketua Polis Negara dan juga Gani telah berbohong mengenai siasatan terhadap Mahathir yang dituduh menyalahgunakan kuasa.

Beliau (Mahathir) dituduh telah menyalahguna kuasa dengan mengarahkan siasatan rasuah terhadap Ketua Unit Perancang Ekonomi, Ali Abul Hassan bin Sulaiman.

Dalam serbuan yang dilakukan, pegawai Badan Pencegah Rasuah (BPR) menemui wang tunai sejumlah RM100,000 dalam laci mejanya.

Mat Zain membuat pendedahan ini dalam suratnya kepada Datin Kalsom Taib, isteri kepada bekas Ketua Pengarah Badan Pencegah Rasuah, Datuk Shafee Yahya, merujuk kepada buku tulisan Kalsom yang mengutarakan soalan,

"Apa jadi dengan siasatan terhadap Dr Mahathir?" Mat Zain berkata kenyataan akhbar kedua-dua Musa dan Gani tidak masuk akal dan palsu kerana adalah mustahil kertas siasatan tersebut dihantar ke kamar peguam negara pada 15 Februari 2000.
Katanya lagi, Gani dan Musa Hassan telah menghancurkan sistem keadilan jenayah kerana berbohong dan memalsukan bukti memandangkan siasatan kes berdasarkan laporan polis yang dibuat oleh Anwar hanya dimulakan pada 13 Jun 2000.

“Malah, kertas siasatan bersama dengan kertas siasatan BPR yang dirampas dari badan tersebut hanya dihantar kepada peguam negara pada 9 November 2000," katanya dalam surat tersebut. Beliau juga tidak menolak kemungkinan bekas ketua polis dan peguam negara terbabit bermaksudkan tarikh 15 Februari 2001.

Namun katanya lagi, walaupun Musa Hassan dan Gani sememangnya berkata 15 Februari 2001, ia menjadi lebih tidak muasabah kerana Tan Sri Mokhtar tidak mungkin memeriksa dan menghentikan kes berkenaan pada tarikh tersebut kerana beliau bukan lagi peguam negara pada masa itu. Beliau menambah , jawatan peguam negara telah diambil alih oleh Datuk Ainum Mohammad Said pada 1 Januari , 2001.

Mat Zain juga mengandaikan bahawa Musa Hassan dan Gani Patail langsung tidak berusaha untuk mengubah tarikh berkenaan kerana individu yang dimaksudkan sudah pun meninggal dunia.

“Jika Tan Sri Musa Hassan and Tan Sri Gani Patail tidak membuat kenyataan yang tidak masuk akal itu, sekaligus kes ini tidak akan berterusan."

Hakikatnya ialah mereka telah membuka laluan mengenai persoalan tentang integriti penyiasatan yang dijalankan polis," tulis beliau lagi dalam surat tersebut.

Kedua-dua mereka, katanya lagi telah menjejaskan penyiasatan terhadap kes tersebut dan juga membiarkan bukti yang dipalsukan dalam kes 'mata lebam' Anwar ketika beliau dipukul dalam lokap oleh Rahim Noor.

1 ulasan:

Unknown berkata...

salam tuan,

harap dpt kiranya pihak tuan linkkan blog saya ke dalam blog tuan, sebagai blog exchange...

saya sudah pun linkkan blog tuan di dalam blog saya...

terima kasih,

wassalam...