"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

JK Royalti: Tok Guru sudah menghadap Sultan

Rizal Tahir
KOTA BHARU: Menteri Besar Kelantan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata beliau telah menghadap Sultan Kelantan untuk membincangkan wakil negeri itu yang akan dicadang menganggotai jawatankuasa khas bayaran tunai royalti.

Bagaimanapun beliau memaklumkan, belum mengemukakan cadangan siapakah individu yang bakal menduduki jawatankuasa itu nanti kerana ianya belum dibincangkan diperingkat kerajaan negeri.

"Kita tak bincang lagi, mesyuarat exco hari ni pun tak bincang," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas merasmikan Projek Pembangunan Tanah Anak Muda Kelantan, di Dewan Teratai petang tadi.

Mengulas cadangan beberapa pihak agar Tengku Razaliegh Hamzah dipilih menyertai jawatankuasa itu, Tuan Guru berkata ia boleh dicadang, tetapi tidak semestinya dipilih.

Sementara itu, ketika diminta mengulas cadangan agar Kelantan memboikot jawatankuasa itu pula, Tuan guru berkata pihaknya tidak bercadang untuk berbuat demikian namun berharap agar banyarannya dipercepatkan dan bukan menunggu tempoh enam bulan.

"Tak ada sebab nak dilambatkan, sebab ia hak Kelantan," katanya.

Berhubung masaalah air yang terputus di Pasir Mas, menteri besar berkata ianya berpunca daripada musim kemarau dan bukannya masaalah pengurusan syarikat Air Kelantan Sdn. Bhd. (AKSB).

Katanya, hujan yang jarang berlaku sekarang membuatkan air sungai menjadi kering.

"Peralatan canggih macamana sekalipun tidak mampu mengatasi masalah kekurngan air akibat kemarau.

"Masalah air bukan saja berlaku di Kelantan. Tetapi negeri lain juga sebagaimana yang dilaporkn dalam akhbar baru-baru ini," katanya.

Tiada ulasan: