"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mahathir berjaya mendesak Najib menamakan Mukhriz sebagai bakal MB kedah

TKOOffline

Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan Datuk Mukhriz Tun Dr Mahathir akan dilantik sebagai Menteri Besar Kedah jika Barisan Nasional (BN) diberi mandat menubuhkan kerajaan di negeri itu pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13), esok.


Perdana Menteri berkata Mukhriz, calon BN bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) Ayer Hitam, mempunyai kebolehan dan kemampuan untuk memimpin negeri Kedah sejajar dengan hasrat kerajaan untuk menjayakan perancangan transformasi negara.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengumumkan perkara itu malam tadi, tidak sampai 24 jam keputusan PRU13 dan disebut sebagai langkah "mencantas lebih awal". Secara diam sokongan kepada ketua perhubungan Umno Ahmad Bashah Nd Hanipah sebagai bakal menteri besar Kedah adalah lebih tinggi kerana Ahmad Bashah sudah 4 penggal menjadi YB.


Menurut sumber, Dato' Seri Najib terpaksa menyebut perkara ini kerana desakan daripada Tun Mahathir sendiri, walaupun ada ke mungkinan kenyataan ini boleh membawa kesan buruk kepada pengundi.


Kedudukan PAS di Ayer Hitam menjadi makin kukuh kerana sebelum ini PAS telah mendapat majoriti 506 undi pada PRU12 lalu.

Dengan penggumuman tersebut, PAS adalah lebih selesa kerana dipercayai kumpulan anti-Mukhriz (orang-orang Ahmad Bashah) pasti akan mem buat Mukhriz kalah untuk memastikan kedudukan Ketua Penghubungan UMNO lebih selesa dalam politik UMNO di Kedah.

Apa akan terjadi sama-sama kita lihat keputusan PRU nanti.

Tiada ulasan: