"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tak Bersyukur! Anak Hanya Dapat ‘4A’, Ibu Luah Kecewa Di FB

Tranungkite
SETIAP ibu bapa sememangnya mahukan yang terbaik buat anak-anak mereka.

Namun, dalam sedar atau tidak sedar sikap itu adakalanya memberi kesan negatif khususnya dalam emosi anak-anak.

Sebagai contoh, lihat apa yang dilakukan oleh seorang ibu ini!
b8b1f2ae-ea7e-45b8-95d4-efface8eb7d3Hanya dek anaknya dapat ranking ke-7 dalam kelas, wanita ini sanggup meluahkan rasa kecewanya di khalayak umum menerusi laman Facebook terhadap anaknya kerana merasakan pelajaran anaknya semakin merosot.

Walhal, anaknya yang masih bersekolah rendah itu boleh dikatakan mendapat keputusan yang agak memberansangkan iaitu ‘4A’ dalam beberapa subjek.

Lebih menjengkelkan, wanita itu bukan sahaja tidak mensyukuri keputusan peperiksaan yang diterima anaknya, malah sanggup ungkit penat lelahnya dalam menjaga dan mendidik anaknya sehinggakan sanggup berhenti kerja.
29bbb6e3-245c-4f32-9637-ff8bc00c51a4
Tambah wanita itu, dia juga berasa sedih kerana tidak dapat melihat anaknya naik ke pentas untuk menerima anugerah pelajar cemerlang pada tahun ini seperti tahun-tahun sebelumnya.

Alahai, membaca status-status yang ditulis ini sedikit sebanyak timbul perasaan kesal terhadap wanita tersebut.

Mana tidaknya, langsung tidak menghargai usaha gigih anak sendiri untuk meningkatkan pencapaian dalam pendidikan.

Gamaknya, boleh gila dan serba-serbi tidak kena anak jadinya bila ada ibu bersikap seumpama ini.

Oleh itu, pesan kamu kepada semua ibu bapa yang lain, bertolak-ansurlah dalam mengajar dan mendidik anak-anak.

Tidak perlu bawa kelemahan anak sehingga ke media sosial sehingga satu dunia boleh lihat. Bawa berbincang dari jati ke hati pun sudah cukup gamaknya.
-MYNEWSHUB.CC

Tiada ulasan: