"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tak Perlu Beli Ubatan Yang MAHAL Untuk Atasi Rambut Gugur

Tranungkite
rambut-gugur-bawang
Banyak orang alami masalah rambut gugur. Kalau kehilangan 50 – 100 helai rambut / hari masih tetap dianggap normal, keguguran rambut seringkali bikin orang gelisah serta tertekan mental (stress).

Keguguran rambut yang teruk boleh menjejaskan penampilan, serta tentu saja akan menurunkan tingkat kepercayaan diri seseorang.

Ada banyak penyelesaian rawatan alami untuk merangsang pertumbuhan rambut dengan cara yang lebih baik, tetapi yang telah terbukti serta paling berkesan iaitu juice bawang.

Juice bawang ini sememangnya selamat untuk dipakai, tak menyebabkan kesan sampingan ataupun alahan – alahan tertentu pada kulit. Sehingga dengan cara alamiah ini, anda tidak perlu lagi menggunakan bahan – bahan kimia yang biasanya mempunyai banyak kesan sampingan serta berbahaya untuk tubuh.

Sebahagian besar orang tak mengerti betapa efektifnya bawang merah dalam menggalakkan pertumbuhan rambut dengan cara semula jadi, kerana bawang sendiri mempunyai banyak kandungan sulfur yang berfungsi untuk meningkatkan pengeluaran rangkaian kolagen serta melancarkan peredaran darah ke kulit kepala.

Kandungan sulfur dalam juice bawang juga mempunyai sifat anti bakteria, bermanfaat untuk mencegah tumbuhnya cendawan serta bakteria pada kulit kepala yang boleh menyebabkan keguguran rambut akibat jangkitan.

Untuk membuat ramuan ini, yang perlu anda siapkan adalah beberapa ulas bawang merah yang telah diblender lembut. Lalu kemudian, bawang yang telah jadi lembut tadi dioleskan pada kulit kepala secara menyeluruh serta diamkan minimum 30 minit.

Selepas itu basuh rambut serta kulit kepala dengan air bersih, boleh juga memakai syampu. Lakukan penyembuhan ini secara teratur sekurang-kurangnya tiga kali dalam satu minggu selama dua bln. untuk melihatnya hasilnya. Anda mesti berhati – hati dalam mengerjakannya, kerana reaksi yang diakibatkan bawang mungkin saja boleh memedihkan mata anda.

Merebus Bawang dengan Air
Ini adalah cara lain bila anda tak tahan dengan iritasi mata yang ditimbulkan semasa melakukan sistem di atas. Tambahkan 4 -5 ulas bawang dalam satu liter air, kemudian didihkan sekitar 10 minit. Biarlah sampai menjadi sejuk serta saring airnya.

Pakai air rebusan bawang tadi untuk membilas rambut sesudah keramas. Bila anda tak terganggu, anda boleh biarkan terlebih dahulu dalam satu hari serta membersihkannya kembali dengan syampu pada hari berikutnya. 
Sumber: news.mydebat.com

Tiada ulasan: