"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mahathir, Husam, Wan Rahim berjiwa besar

MALAYSIA DATELINE

Penarikan balik darjah dan bintang kebesaran daripada Tun Dr Mahathir Mohamad, Husam Musa dan Wan Rahim Wan Abdullah meletakkan anugerah darjah dan bintang kebesaran tidak bernilai di mata rakyat, ujar Ahli Parlimen Pokok Sena Datuk Mahfuz Omar.

Beliau berkata, apabila pemimpin kleptokrat yang ditolak rakyat pula masih lagi menyandang anugerah-anugerah dan gelaran-gelaran tersebut.

“Seolah olah Rakyat sedang melihat anugerah bintang kebesaran hanya layak diberi dan terus kekal oleh penyandangnya dari kalangan penyamun,perompak dan lanun negara.

“Namun di hati kecil saya berasa sedih kerana melihat penarikan ini telah mencalarkan nama baik institusi Raja-Raja Melayu apabila berlaku diwaktu rakyat sedang mempersoalkan cara pemimpin mengurus tadbir kerajaan Malaysia dan gaya pemimpin kleptokrat negara.

“Situasi ini membimbangkan saya rakyat mempunyai persepsi melihat seolahnya Raja-Raja Melayu menjadi pelindung dan mempertahankan kerajaan serta pemimpin kleptokrat negara dari kalangan Umno BN,” ujarnya dalam kenyataan.

Beliau mengulas mengenai Naib Presiden Parti Amanah Negara Husam Musa dan Pengerusi AMANAH Kelantan, Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah dan Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia Tun Dr Mahathir Mohamad.

Sultan Muhammad V menarik balik Tauliah Perlantikan Ahli Yang Kedua (Datuk Paduka) bagi Darjah Kebesaran Jiwa Mahkota Kelantan Yang Amat Mulia (DJMK) (Al-Ismaili II).

Kata Mahfuz lagi, sewajarnya Majlis Raja-Raja Melayu perlu memadamkan persepsi ini agar rakyat tidak menyalahkan Raja-Raja Melayu atas kerosakan negara akibat dari kerajaan dan tangan pemimpin kleptokrat Umno-BN.

“Apa yang semua rakyat mahukan adalah institusi Raja-Raja Melayu di pertahan dan dihormati. Majlis Raja-Raja perlu memberikan suntikan nafas baru pada institusi Raja-Raja Melayu mengikut kesesuaian dengan persekitaran dan pemikiran baru masyarakat agar ianya dipandang mulia oleh masyarakat.

“Hakikatnya isu penarikan balik darjah dan bintang kebesaran ini menambahkan kekuatan keazaman dan kebulatan tekad rakyat Malaysia untuk membuat perubahan dan peralihan kuasa politik Malaysia dan negeri negeri.

“Rakyat Malaysia tidak berganjak dan bertolak ansur dengan soal integriti kerajaan dan pemimpin negara yang membawa kerosakan negara.

“Menjadi tanggungjawab bersama raja dan rakyat untuk membina semula Malaysia,” ujarnya.

Tiada ulasan: