"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Malaysia ada hubungan sulit dengan Israel?

RAJA BAHRIN SHAH 

David Roet, bekas timbalan Duta Israel ke PBB merupakan wakil rasmi pertama negara Israel yang kami ketahui dibenarkan masuk ke Malaysia secara rasmi. Beliau diberitakan ke Malaysia menghadhiri sidang U.N. – HABITAT Forum tentang isu penempatan semula. Perlu di ingat Malaysia tiada hubungan diplomatik dengan Israel dan rakyat Malaysia tidak di benarkan pergi ke Israel.

Akhbar Israel -“The Times of Israel”, melapurkan turut bersama rombongan tersebut adalah bekas Mentri Israel dan beberapa pegawai dari kementrian luar Israel. Ahkbar tersebut juga mengalualukan perdagangan “ber-profil rendah” yang sedang berkembang pesat diantara Israel dan Malaysia yang kini bernilai lebih kurang rm 6 billion. Pihak Israel kelihatan amat gembira dengan sikap terbuka dan bermurah hati kerajaan Malaysia.

Ramai rakyat Islam terkejut dan amat dukacita tentang perkembangan terbaru ini yang tidak di umumkan kepada rakyat jelata. Sejak bila kerajaan Malaysia membenarkan pegawai tertinggi Israel memasuki negara kita?

Adakah kita sudah mengadai maruah umat Islam negara dalam peristiwa negara Israel ini kerana wang dan perdagangan semata mata? Baru beberapa hari lepas Timbalan Perdana Mentri sanggup menghantar pulang 12 orang kaum Uighur Muslim yang tertindas pulang ke Negara China untuk menjaga “hubungan baik” antara negara yang termasuk isu perniagaan.

Apa sudah jadi kepada nilai maruah umat Islam Malaysia hari ini ?

Apa sebenarnya polisi dan sikap kerajaan Malaysia kini terhadap Israel?

Adakah Malaysia sudah berlembut kepada Israel dengan membenarkan pegawai tertinggi mereka memasuki negara kita?

Adakah ini hasil sikap wasatiyah Dato Najib atau atas nasihat “Global Movements of Moderates” yang di ketuai olih Nasaruddin Mat Isa yang menyebabkan kerajaan mengubah dasar dan sikap ?
Rakyat ingin tahu.

Atau adakah kerana Datuk Seri Najib begitu taksub mengikut jejak langkah kerajaan Arab Saudi yang telah di dedahkan olih Mentri Israel sendiri mempunyai hubungan rapat yang sulit dengan Israel? Adakah Malaysia sudah memulai ada hubungan sulit juga dengan Israel?

Apa jua yang sebenarnya, kita minta kerajaan hentikan sandiwara lakonan anti Israel di khalayak ramai tetapi berbaik baik secara sulit. Datuk Seri Najib lambat membuat kenyataan mengecam tindakan Amerika memindah kedutaan nya ke Baitul Maqdis dan Malaysia kelihatan tidak bersungguh sungguh mengutuk perbuatan tersebut.

Tindakan membenarkan pegawai tertinggi lsrael memasuki Malaysia dan juga pegawai kita bertemu dengan pegawai Israel di sini seperti dilapurkan dengan banggs olih akhbar Israel adalah suatu pengkhianatan besar kepada rakyat Palestin dan juga Malaysia.

Datuk Seri Najib perlu jawap secara rasmi dan terus terang tentang isu ini!

Penulis adalah Pengerusi Biro Antarabangsa AMANAH.

Tiada ulasan: