"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Wanita dakwa dilarang jadi pengacara di Kelantan


Ameera Aida mendakwa, dia ditugaskan untuk menjadi pengacara selama lima hari namun dipendekkan kepada dua hari kerana larangan sebuah majlis perbandaran di negeri itu.
Menulis di Twitternya, Ameera berkata dia dimaklumkan bahawa wanita tidak boleh menjadi pengacara kerana suara mereka adalah aurat walaupun program berkenaan dibuat secara tertutup.
"Tugasan saya sebagai juruacara selama lima hari dipendekkan menjadi dua hari kerana anggota parlimen itu melarang wanita daripada menjadi pengacara.
"Ia adalah program (melibatkan) kanak-kanak. (Secara) Tertutup. Saya pakai tudung dan baju yang longgar.



My 5-day emcee job in Kota Bharu got cut short to 2 days because the @mpkotabharu prohibits malay women from emceeing. It was a kids' event. Indoors. And I wore hijab and loose crew tshirt.

Clients were horrified. Their hands are tied. I am now on a bus back to KL.

(thread)

"Anda kata 'perempuan tidak boleh bersuara menggunakan mikrofon. Suara perempuan adalah aurat'. Jadi anda hentikan kerja seseorang? Sampai menjejaskan kerja saya? Rezeki saya?" tulis wanita itu di Twitternya.
Setakat berita ini ditulis, salah satu daripada tweet Ameera dikongsi lebih 1,700 kali oleh pengguna Twitter.
Ameera yang mempunyai pengalaman selama enam tahun sebagai pengacara majlis juga mendakwa dia telah membayar tempahan untuk bilik hotel dan tiket penerbangannya.
Malah katanya, penganjur juga terkejut dengan situasi berkenaan namun tidak dapat berbuat apa-apa.



Now. Forgive me for trying to make ends meet. Saya hanya mahu mencari rezeki halal.

I've been an emcee for 6 years, toured across Malaysia (incl Kelantan). Disappointments, event cancellations, not getting hired; itu semua darah daging freelance emcee seperti saya.

But this?
You say "perempuan tidak boleh bersuara menggunakan mikrofon = women's voice is aurat", so you want to stop someone from getting hired? Sampai menjejaskan kerja saya, rezeki saya?

I was fuming when I first received the news, but now I'm just curious. I honestly wanna know.

Sehubungan itu, Ameera menggesa penjelasan daripada pihak bertanggungjawab mengenai larangan tersebut.

"Sejauh manakah peraturan ini terpakai? Masalah saya ialah, ketidakselarasan pelaksanaan.

"Ya, rezeki Allah yang tentukan. Mungkin rezeki saya selepas ini lebih bagus.
"Entah. Tapi saya masih mahukan penjelasan. Sila berikan pencerahan terhadap kekhilafan saya," kata wanita itu lagi.

Malaysiakini telah cuba menghubungi Ameera serta pihak berkuasa tempatan yang didakwanya untuk mendapatkan penjelasan lanjut dan kini sedang menunggu respon daripada mereka.

Tiada ulasan: