"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

JAKIM: TAK PERLU LIBATKAN PAS

Zolkharnain Abidin Al-Abyadhi

1. Melalui TITM, Pas tawar diri utk memperkasakan Jakim. Jika pendapat aku diminta, aku kata, dalam usaha utk memperkasa, menjenama semula atau apa saja mem terhadap Jakim, aku harap Pas tak perlu dilibatkan.

2. Bukan aku nafikan kewujudan mereka yg berkebolehan dlm Pas dlm soal hukum-hakam fiqh, tapi dalam soal menjadikan Jakim sebuah institusi yg inklusif, realistik dan progresif, pemimpin Pas bukanlah orangnya.

3. Sikap pemimpin Pas yg keras tak bertempat, provokatif, tidak meraikan perbezaan, rasa diri sendiri saja yg betul, menyempitkan tafsiran syariah kpd hukuman saja, gopoh-gapah, konservatif.... tidak akan menjadikan usaha membina semula Jakim akan mencapai hasilnya.

4. Isu Akta 355 yg dipelopori oleh Pas dan disokong oleh Jakim sudah menjadi bukti bahawa Pas bukanlah sesuai dirundingi dlm urusan memberi wajah baru kepada sebuah institusi agama besar seperti Jakim.

5. Jika Pas dilibatkan juga, usaha itu akan menemui jalan buntu kerana sikap pemimpin Pas yg suka memaksakan idea mereka terhadap orang lain. Mereka mahu, dlm urusan agama, tafsiran mereka saja yg diterima. Bagi mereka, tafsiran orang lain tentang agama adalah tafsiran golongan liberalis, sekularis dan macam-macam lis dan ris lagi.

6. Bacalah tulisan pemimpin mereka tentang Islam, semuanya bernada keras terutama dlm konteks hubungan dgn non muslim dan komuniti yg mereka labelkan liberalis dan sekularis. Bahkan Tun M sendiri, apa label yg mereka tidak tampalkan ke atasnya?

7. Saya fikir, Pas usahlah sibuk diri dgn urusan Jakim. Eloklah mereka baiki dulu gaya fikir dan gaya tindak Pas sendiri dlm mendepani pelbagai isu dlm sebuah negara multi racial seperti Malaysia. Perkasakan dewan ulama dan ulama Pas sendiri yg doa laknatkan orang itu dan orang ini di situ dan di sini.

8. Jika Pas dilibatkan sama dlm usaha menjenama semula Jakim, agensi itu tak akan memberi wajah sebenar kpd Islam yg didokong oleh PH, tetapi akan berada pada wajah asalnya seperti Jakim pada era BN.

Tiada ulasan: