"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Muhyiddin: Saya sedia kerjasama dengan Dr M

FMT Reporters

PETALING JAYA: Pengerusi Perikatan Nasional Muhyiddin Yassin sedia bekerjasama dengan bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad demi membela agama, bangsa dan negara.

Presiden Bersatu itu mendakwa orang Melayu dan Islam di negara ini berada pada “persimpangan getir”.

“Maka sebagai seorang Muslim, saya secara peribadi bersedia untuk bekerjasama dengan semua tokoh Melayu dan Islam, termasuk Dr Mahathir demi perjuangan membela agama, bangsa dan negara,” katanya dalam kenyataan.

Muhyiddin bagaimanapun tidak menyatakan secara jelas bentuk kerjasama yang sedia dijalinkan bersama Mahathir, yang kini menganggotai Putra pimpinan Ibrahim Ali.

Mahathir dilaporkan sedia bekerjasama dengan Muhyiddin sekali lagi, dengan syarat kedua-duanya boleh mencapai kata sepakat mengenai objektif yang boleh dicapai bersama.

Hubungan kedua-dua bekas pemimpin Umno itu menjadi keruh berikutan Langkah Sheraton pada 2020, yang membawa kepada kejatuhan kerajaan Pakatan Harapan pimpinan Mahathir ketika itu.

Mahathir menyifatkan Muhyiddin, yang mengambil alih jawatan perdana menteri, sebagai “pengkhianat”.

Bagaimanapun, sebelum PRU15 pada November 2022, Mahathir mengakui sanggup melupakan pengkhianatan Muhyiddin supaya Gerakan Tanah Air (GTA) dan PN dapat bekerjasama untuk menghadapi pilihan raya.

Pakatan yang dicadangkan ini tidak menjadi kenyataan dan Mahathir gagal mempertahankan kerusinya di Langkawi.

Bekas perdana menteri itu juga telah meninggalkan GTA.

Muhyiddin sebelum ini memberikan lampu hijau kepada tiga pemimpin Bersatu untuk menandatangani Proklamasi Orang Melayu yang diasaskan oleh Mahathir.

Tiada ulasan: