"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Polis siasat Dr M kerana 'aktiviti mudaratkan demokrasi berparlimen'

Isabelle Leong

Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad disoal siasat oleh polis di bawah Seksyen 124B Kanun Keseksaan atas dakwaan “aktiviti yang memudaratkan demokrasi berparlimen”.

Peguam Mahathir, Rafique Rashid Ali, yang menyifatkan soal siasat itu sebagai "intimidasi" terhadap Mahathir, berkata siasatan tertumpu kepada laporan yang dibuat mengenai 'Proklamasi Melayu' - kempen terbaru bekas ahli parlimen Langkawi itu.

“Kami dimaklumkan enam laporan polis telah dibuat berhubung perkara ini terhadap Tun (Mahathir) dan Proklamasi Melayu.

“Membincangkan apa yang ada dalam perlembagaan, hak orang Melayu dilindungi dan diperuntukkan secara perlembagaan. Ia satu bentuk kebebasan bersuara, selagi ia tidak bertentangan dengan undang-undang.

“Ini hanyalah intimidasi polis terhadap Tun,” kata Rafique kepada Malaysiakini.

Tiada ulasan: