"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

7 ‘kekuatan Pas’ dalam lahirkan pentaksub yang luar biasa

Harapandaily

NORMAN RADZUAN

Di mana kekuatan Pas sebenarnya? Saya cuba menganalisis secara ringkas dengan penulisan santai di ruang Facebook yang agak terhad.

Saya teruja untuk berbuat demikian kerana memikirkan bagaimana mereka boleh melahirkan pentaksub yang luar biasa begitu ramai.

Tanya saya ada beberapa faktor.

1) Pendidikan sekolah-sekolah mereka dilihat adalah rekrut awal untuk membariskan pelapis-pelapis. Di sekolah ini bermula segal-galanya kerana pergaulan anak-anak itu sendiri.

2) Peluang memberi kuliah digunakan sebaiknya untuk merekrut warga pencen di masjid dan surau. Ini kerana rata-rata warga pencen akan menghabiskan usia pencen mereka di rumah Allah.

Saya ramai mengenali sejarah rakan-rakan muda yang sama-sama ‘kepala gila’. Dari zaman jahiliah sehingga berubah ke arah kebaikan.

Niat mereka baik mencari kebaikan tetapi seperti mereka lupa untuk mencari guru yang betul-betul membimbing ke arah yang lebih baik. Mereka mesti mencari guru yang tiada kepentingan politik.

Ini kerana lambakan guru-guru di surau dan masjid adalah guru atau ustaz politik. Dakyah politik diserap kerana mereka tahu di situ tempat paling sesuai mencari penyokong atas pagar untuk menjadi penyokong tegar.

3) Nama Pas itu sendiri antara faktor kenapa orang Melayu memilih parti ini. Itu kelebihan ‘marketing’ kerana nama Islam dikaitkan dengan parti. Ia menggambarkan hanya dengan parti ini sahaja yang Islam selainnya bukan.

Ia umpama restoran yang meletakkan namanya ‘Restoran Ikan Patin Temerloh’. Nama restoran itu sudah menceritakan tentang restoran berbanding mereka yang menggunakan nama Restoran Pak Amat yang perlukan masa untuk pelanggan mengenali.

Maka sebab itu Pas dengan mudah mengkafirkan dan kini meliberalkan pihak lawan tanpa rasa tanggungjawab.

4) Sasaran mereka kepada mereka berpendidikan rendah. Kata seorang Profesor ketika duduk minum teh di Old Town Cyberjaya bersamanya membicarakan mengenai ketaksuban.

Katanya, “Manusia IQ yang rendah secara umum mudah dikotak katik. Umumnya mereka bukan berfikiran kritis kerana daya pemikirannya terhad. Mudah menerima apa sahaja berita yang karut marut tanpa diselidik. Hendak pula orang itu berimej kopiah dan berjanggut.

“Zaman ini scammer bukan di tangan kolar putih tetapi macam I baca penulisan u ramai dari kopiah putih. Banyak itu sahaja malah akhir-akhir ini kita dengar kes seksual ramai dalam kalangan geng-geng ini.

“Tapi ada orang yang IQ tinggi juga mudah terpengaruh dengan Pas. Sebab apa? Ia adalah kerana agama dan imej parti itu sendiri. Orang kaya adalah mangsa scammer agama paling tinggi.

“Orang kaya mencari jalan pintas ke syurga. Mereka suka menderma dan sebagainya. Mereka ini diambil kesempatan oleh agamawan kerana ini sasaran paling sesuai. Salam ada pitih bukan salah genggaman atau salam cium tangan.

“Begitulah juga mereka mudah percaya dengan cerita sufi. Sebab manusia IQ tinggi disandarkan kepada pendidikan sekular. Di sebalik kelebihan IQ di situ kekurangannya dari segi EQ pula….” antara cerita Prof tersebut yang saya masih ingat.

Berdasarkan hujah tersebutlah saya melihat Pas mensasarkan pengundi IQ rendah dengan fokus kepada pengundi luar bandar. Jika tidak mengapa Melayu bandar yang rata-rata berpendidikan tinggi menolak mereka. Maksudnya mereka ada strategi dan bukan semberono.

Menurut hasil penelitian Lynn dan Meisenberg, berikut adalah negara teratas yang penduduknya memiliki rata-rata skor IQ tinggi.

1. Hong Kong (108)

2. Singapura (108)

3. Korea Selatan (106)

4. China (105)

5. Jepun (105)

Manakala manusa IQ rendah rata-rata penduduk di negara Afrika. Jadi kita boleh lihat keadaan ekonomi dan cara pemikiran penduduk di sana berfikir.

5. Kekuatan sebenar selain struktur yang menarik ialah pemakaian. Manusia memang mudah tertipu dengan penampilan. Sebab itu cendiakawan barat berkata don’t judge a book by its cover.

Saya berkunjung ke HK dengan beberapa orang baru-baru ini. Seorang penghisap rokok tegar dan seorang lagi non smoker. Bila lalu di Kastam kawan non smoker ditahan.

Dia ditahan kerana imej seperti seorang rockers. Berambut panjang dan memakai jaket ala-ala tentera. Habis dibongkar beg kawan tu. Sedangkan perokok tegar lepas begitu sahaja. Moralnya Kastam HK menahan seseorang berdasarkan imej seseorang itu.

Penampilan ahli Pas itu membawa imej kebaikan walaupun bukannya semuanya begitu. Bagi saya imej pakaian itu adalah faktor utama kenapa mereka cepat untuk membuatkan orang Melayu percaya.

Sebenarnya bagi orang Melayu kopiah putih itu alim dan maksum sedangkan di Arab jubah dan serban itu antara mereka yang cuba membunuh Rasulullah.

Ya di Malaysia yang Cina nak jadi Melayu dan Melayu nak jadi Arab. Walaupun hati hitam boleh tutup dengan jubah dan kecam orang lain sendiri tak nak ubah.

6) Faktor keenam dari analisis saya fitnah. Saya sebenarnya bimbang bukan atas dasar politik tetapi imej Islam yang dibawa parti Pas. Mereka seola-olah cuba menormalisasikan fitnah sehingga tidak ada rasa langsung berdosa hanya untuk tujuan politik.

Kebimbangan saya bukan soal siapa jadi kerajaan atau takut Pas memerintah tetapi budaya fitnah. 25 tahun saya berjuang melawan budaya rasuah kini budaya fitnah pula mengambil alih.

Bagi saya Islam mesti dimulakan dengan adab/akhlak. Kalau tanpa ini kamu dahi lebam macam mana sekalipun, pendidikan agama macam mana sekalipun. Saya tetap reject.

Bayangkan ketika ini mereka menghina parti Islam dan Melayu dalam PH sebagai barua DAP sedangkan mereka lebih 10 tahun berjuang bersama DAP malah mereka yang mengibarkan bendera DAP.

7) Faktor terakhir jika Muhyiddin terkenal dengan scheme of things, Pas pula ‘rasuah’ syurga kepada penyokongnya. Ini yang tiada pada Kerajaan Perpaduan yang melaungkan syurga hanyalah milik kpd mereka yang bertakwa

Tiada ulasan: