"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Orang Melayu Myanmar.

CATATAN PERJALANAN: MYANMAR 1
Oleh: Hj Mohd Hashim
Antara rumah Melayu tepi laut di Kampung Melayu 'Dua Batu'..

Salah sebuah masjid di pekan 'Pulau Dua' atau 'Victoria Point'. Di belakangnya macam nenara masjid juga, tetapi rumah ibadat orang Buddha.

Gambar di pelabuhan Ranong Thailand, menuju Myanmar.

SEMALAM selepas menulis pemberitahuan mengenai kemungkinan tidak dapat hadir berceramah di Tanjung Karang Selangaor, jam sudah hampir pukul 10 malam waktu Myanmar, kedai internet yang saya guna dah nak tutup. Saya terpaksa keluar dari situ.

Teringat saya tengahari tadi, waktu mula-mula sampai di Pulau Dua atau Victoria Point dalam daerah Kawthoung, sebuah semenanjung Selatan Myanmar. Semasa berada di pejabat imigresen membuat laporan, pegawainya memberitahu.. "Kami terpaksa simpan paspot anda.. dan anda kena tinggal di hotel yang ditetapkan, yakni cuma boleh di dua buah sahaja di sini. Tidak boleh keluar jauh dari kawasan ini (sekitar 3 kilometer sahaja)." katanya.

"Bagaimana kalau saya nak ke Yangon?" Saya tanya.

"Tak boleh.. kena ada visa khas. Kena minta permit profesional. Kena ada jaminan syarikat perniagaan di sini.."

Saya nak jimatkan masa untuk pulang ke Malaysia cepat. "Sebagai pelancung pun tak boleh?"

Dia menggeleng kepala. "Tak boleh!". Tegas tapi tersenyum. Saya pun bayar wang yang ditetapkan 10 AS dolar, lalu pergi, dan selesaikan masalah hotel pula.

"Saya nak melawat saudara-saudara kita yang beragama Islam! Di mana mereka?" Saya tanya seorang pemandu motosikal tambang. Dia seorang Myanmar beragama Islam. Menurutnya, dia berketurunan bangsa Pusto-Myanmar, yang masuk Islam di zaman remaja puluhan tahun lalu berkahwin dengan gadis Melayu warga Myanmar. Dia pernah bekerja di Malaysia dan pandai bahasa Malaysia, dia memilih nama Muhammad Yusof.

"Jom kita pergi ke kampung Melayu 'Dua Batu'!" Sebenarnya batu ke 2, tetapi begitu sebutan orang di sana. Dari pekan itu kami bertolak dengan motosikal melalui jalanraya hingga ke batu 2 itu, kami turun bukit arah pantai menyusup di celah-celah rumah orang Melayu. Macam rumah-rumah tradisional lama orang Kedah. Berselerak, tidak teratur di atas pasir putih pantai. Melintasi beberapa kawasan perigi tempat mandi, ramai wanita-wanita dan gadis sedang mandi berkemban. Macam budaya orang Melayu di Malaysia dulunya. Tak sampai hati saya nak ambil gambar.. malu.

Apabila mereka tahu saya orang Malaysia, ramai-ramai tunggu di muka pintu rumah masing-masing. Belum sempat saya beri salam, mereka beri salam dulu, dengan senyam ajak naik ke rumah. "Mai minum kopi dulu!" kata mereka dalam bahasa Melayu loghat Kedah atau Satun, selatan Thai.

Saya pun singgah di salah sebuah rumah. Rumah itu berbumbung dan dinding dari atap nipah. Makin ramai yang datang berkumpul. "Ada berapa rumah orang Melayu di sini?"

"Kira-kira 100 buah.. Semuanya Melayu beragama Islam! Hidup ikut budaya orang Melayu. Ajak la kawan-kawan dari Malaysia mai jenguk-jenguk tenguk kami ni!" Jawabnya.

Saya tanya lagi, "Banyak ke lagi kampung Melayu macam ni di Pualau Dua ni?"

"Lebih dari sepuluh kampung!". Begitulah mesranya mereka.. kerana bertemu sesama Islam yang berjauahan dan satu turunan pula. Akhirnya kami berpisah.

"Jom kita ke kampung Melayu yang lain pula. kita jumpa pemimpin dan tok guru mereka pula!" Pelawa Mohd Yusof pemandu motosikal tambang itu.

CATATAN PERJALANAN: MYANMAR 2

Pembangunan Hambat Orang Melayu..


Ibnu Hasyim(kiri) bersama rakan pembawa motosikal tambang Mohammd Yusuf.


"JOM kita pergi ke pulau Tongtong pula!"

"Pulau Tongtong?" Saya tanya kerana puluhan tahun dulu saya pernah dengar nama itu sewaktu saya berziarah di Pulau Pinggai. "Dulu khabarnya, tiada langsung orang bukan Islam di sana. Sekarang bagimana?"

"Oh.. Sekarang sudah maju. Pulau itu berhampiran Pulau Dua, kerajaan dah buat jambatan ke sana." Jawab temanku yang sedang membawaku. Apabila berjalan beberapa kilometer, kami pun sampai. Kami belok di tepi laut melintasi sebuah jambatan. Bukan jambatan, tetapi tanah yang ditambak, macam Tambak Johor cuma tidak sepanjang Tambak Johor. Tambak tanah merah sahaja berdindingkan batu-bata dan kayu bakau yang dipacak. Hanya untuk motosikal, kereta belum boleh lalu.

Walau naik motosikal, tapi terasa macam naik kuda. Sampai ke 2/3 perjalanan atas jambatan, tiba-tiba jambatan seolah-olah terputus. Rupanya air laut sedang pasang, tenggelam kira-kira sekaki. Namun mosikal kami tetap merempuh dan merentas juga. Kalau tersangkut dan terbalik, ha.. kuyuplah aku! Itupun kena tol lagi!! Kalau dengar kepada puak-puak UMNO kampung di Malaysia, tentu dia kata, tenguk kerajaan BN lagi baik, buat jalan cantik, walaupun tolnya tinggi. Dia tak tahu ke kerajaan komunis pun pandai jaga kepentingan pembangunan rakyatnya. Kerajaan Thai dah setahun beri pengangkutan percuma rakyatnya naik keretapi dan sebahagian bas-bas di kota.

Sesampai ke dalam pulau, kami melawati kampung-kampung Melayu. Suara azan bergema dari sebuah masjid. Ramai orang Melayu-Islam penduduk asal di sana. Walaupun begitu ramai juga orang Burma atau Myanmar dan yang bukan Islam berpindah tinggal di sana. Hingga ke hujung pulau kerajaannya membuat kawasan peranginan di tepi pantai, kedai makan, rumah dan bilik-bilik sewa. Semasa berehat di bawah payung atap yang disediakan, saya renung ke laut, nampak perempuan cantik di atas batu dalam laut, berendam tidak bergerak-gerak. Rupanya bukan manusia, patung ikan duyung!

"Di sinilah perempuan-perempuan lacur dibawa dari utara ke mari." Kata kawan saya itu sambil menunjukkan arah rumah-rumah sewa yang tersebut.

"Siapa pelanggan-pelanggannya?"

"Orang-orang dari Yangon dan kawasan diutara daerah ini! Bukan orang luar, pelancung seperti encik. Encik sebenarnya tidak boleh keluar dari pekan Pulau Dua sekitar 3 batu persegi. Pihak polis sentiasa membuat siasat mengejut mencari pelancung yang melanggar perintah. Sebenarnya encik dah melanggar peraturan.." jelas kawan saya lagi. Saya diam tiada peduli, dia yang bawa saya. "Itulah pembangunan yang menghambat orang Melayu. Mereka cuba menggugat agama orang Melayu. Mereka cuba menutup pengaruh orang luar kepada rakyat tempatan. Memang dulu tiada orang kafir di sini, sekarang sudah diimport ramai-ramai!"

Teringat saya kepada sejarah di Malaysia. Asalnya orang Melayu-Islam ramai dengan peratus yang tinggi, sekarang sudah berkurang, walaupun masih majoriti. Sehingga orang bukan Islam memiliki kuasa penentu dalam politik Malaysia. Teringat saya kepada ceramah Prof Dr Zulkifli Muhammad Timbalan atau Naib YDP Agung PAS di zaman Dr Burhanuddin Al-Helmy, antara kata-katanya lebih kurang, 'Orang Melayu (Malaysia) tidak akan dapat dihambat dengan muncung senapang, tetapi dihambat melalui projak-projek pembangunan terhimpit tersepit hingga kebukit... '

Seperti yang dilakukan di Singapura, penempatan orang Melayu dipecah-pecahkan, supaya mudah diperintah. Begitu juga kata musuh-musuh Islam dari Barat (British) dan Timur (Marxis), 'umat Islam tidak akan dapat ditewaskan dengan kekerasan selagi ia berpegang kepada Al-quran, tetapi hendaklah dipisahkan mereka dari agama mereka' melalui arak, dadah, lagu-lagu hiburan, politik asobiah dan lain-lain.

Jom kita teruskan perjalanan.

Ibnu Hasyim Catatan Perjalanan
alamat e-mail: ibnuhasyim@gmail.com
Sempadan Myanmar-Thailand Ranong
Jun 29, 02.07 petang waktu Thai.

Tiada ulasan: