"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PPSMI: PKR Tetap Tolak - Anwar

Datuk Seri Anwar Ibrahim sekali lagi menggesa kerajaan memansuhkan perlaksanaan dasar pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris serta membatalkan sebarang hasrat menjadikan Inggeris sebagai subjek wajib lulus dalam Sijil Pelajaran Malaysia SPM.
Perlaksanaan dasar yang tergesa- gesa tanpa kajian akan memburukkan sistem pendidikan negara sebagaimana yang terbukti dengan PPSMI.

"Puluhan kajian dari pihak penyelidik pakar pendidik dari universiti yang membuktikan kerajaan UMNO Barisan Nasional gagal. Kita sekali lagi ulangi desakan kita, walaupun kita faham, RM4.5 bilion telah dibazirkan untuk kerja yang sia- sia ini. Kita tuntut supaya menteri pelajaran sekarang nie, jangan lengah- lengahkan lagi tetapi laksanakan segera dasar pendidkan kebangsaan kembalikan status Bahasa Melayu dan daulatkannya sebagai bahasa rasmi dalam sistem pendidikan negara," Kata Anwar.

Datuk Seri Anwar bagaimanapun menyatakan PKR memberi sokongan padu kepada usaha mempertingkatkan tahap penguasaan Bahasa Inggeris dikalangan pelajar, dengan syarat ia bersandarkan perancangan teliti.

"Kita menyokong langkah memperkukuh dan memantapkan penguasaan Bahasa Inggeris kerana kita dapat kesan mutu Bahasa Inggeris di Malaysia kian lemah. Tapi caranya harus diputuskan oleh pendidik, mengambil kira dasar pendidikan negara dan persiapan yang harus dibuat. Tidak adil sama sekali dan tidak wajar kalau dimulakan dengan memaksa anak- anak wajib lulus Bahasa Iggeris diperingkat SPM kerana ini sekali lagi mengorbankan pelajar- pelajar diluar bandar." Tambahnya lagi.

Di minta mengulas langkah kerajaan memperkenalkan Biasiswa Nasional, Datuk Seri Anwar berpendapat, mana- mana pelajar yang cermerlang dan berkelayakan memang berhak mendapatkan bantuan kewangan.

"Biasiswa harus ada program yang mengiktiraf hak semua rakyat mengikut kemahiran, kepakaran, kecemerlangan disamping itu anak- anak yang miskin bantuan, semua program kita harus mengambil kira hal yang sama. Dasar itu harus telus." Ujarnya.
-TVAntara.com.my-

Tiada ulasan: