"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kita Jadi Pendokong Yahudi? UBN Najib Altantuya / PKFZ

talikasutkayu

Rakyat Malaysia khususnya yang tingggal di Pantai Barat atau Lembah Klang begitu teruja menikmatit keenakan kopi Starbuck. Rasa dan harumannya memang memikat setiap yang menggemarinya. Officemate memang selalu kesana dan ana cuba meneliti apa itu Starbucks dan dari mana asalnya.

Starbucks mula-mula sekali dibuka di 2000 Western Avenue, Seattle pada tahun 1971 oleh 3 sahabat iaitu Jerry Baldwin, Zev Siegel dan Gordon Bowker. Jerry, Zev dan Gordan mendapat idea untuk membuka kedai kopi ini setelah tertarik dengan konsep kedai Peet's yang dibukak oleh seorang kawan mereka, Alfred Peet. Howard Schultz kemudiannya join Starbucks tahun 1982 sebelum membuka rangkaian bar kopinya sendiri yang diberi nama II Gionale. Tahun 1894 Jerry , zev dan gordan membeli Peet's dan kemudiannya menjual semua rangkaian kedai kopi mereka kepada Howard. Howard membeli dan menukarkan nama bar kopi II Gionalenya pada Starbucks. Sampai sekarang, Howard masih lagi kekal menjadi pengerusi Starbucks manakala kedai kopi terawal yang dibuka kat Seattle tu dah berubah tapak ke Pike Palace Markat.

Tahukah rakyat Malaysia dari manakah simbol Starbucks itu? ramai yang tidak mengetahuinya dan ada juga yang tahu tapi tidak mengendahkannya.
Disini ana petik artikel Ibnuyaacob mana asalnya logo starbucks.

Logo Starbucks diambil dari berhala yahudi selepas kewafatan baginda (Nabi Sulaiman. Yahudi telah berpecah belah dan kembali ke tabiat lama mereka, menyembah berhala dan melakukan penindasan. Ada juga yang masih taat menyembah Allah, namun banyak dari mereka kembali menyembah berhala Baal, berhala Dagon (seperti lambang Starbuck), berhala Jehovah, berhala Osiris dan ada juga yang menyembah syaitan (Baphomet dan Lucifer) http://ibnuyaacob.com/?p=1248

Ini bermakna perluasan simbol dan fahaman yahudi begitu berleluasa di negara ini tanpa kita sedari. Apa yang menakutkan rakyat Malaysia sendiri yang lantang menyokong tanpa usul periksa dari mana datangnya pelabur asing ke Malaysia. Selama ini ramai yang melaungkan anti yahudi dan marah penindasan yahudi terhadap rakyat palestin. Apa erti sumbangan kepada mangsa yahudi tapi dalam masa yang sama menyokong puak yang menjadi pendokong yahudi.
Tepuk dada tanya iman.

http://talikasutkayu-talikasutkayu.blogspot.com/

1 ulasan:

Anak Perelih berkata...

gambar dlm logo starbuck tu gambar Siren.. sejenis mermaid
http://www.endicott-studio.com/jMA03Summer/theMermaid.html
http://www.monstropedia.org/index.php?title=Siren
http://www.deadprogrammer.com/starbucks-logo-mermaid