"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Nasharudin mahu dapatkan penjelasan Nik Aziz / UBN Najib Altantuya / Zambry / PKFZ

Hazayani Zakaria
KUALA LUMPUR, 24 Okt
: Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharudin Mat Isa mahu mendapatkan penjelasan Mursyidul Am, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berhubung tulisan dalam blognya mengenai cadangan agar diadakan muktamar khas bagi membincangkan beberapa isu melibatkan beberapa pimpinan parti.

Nasharuddin ketika diminta mengulas isu berkenaan berkata, cadangan diadakan muktamar khas itu merupakan pandangan peribadi Nik Aziz dan sesiapa pun dalam parti berhak mengeluarkan pandangan masing-masing.

Namun ujarnya, sebarang keputusan yang melibatkan dasar parti tidak boleh dibuat secara individu sebaliknya perlu dibincangkan dalam mesyuarat.

"Presiden tak boleh buat keptusan, timbalan presiden pun tak boleh mengubah dasar parti hanya kerana pandangan individu. Seseorang itu bebas memberikan pandangan tapi untuk melakukan perkara besar, perlukan keputusan dalam syura,"ujarnya kepada pemberita di lobi parlimen selepas pembentangan bajet 2010 di dewan rakyat.

Kelmarin, Nik Aziz dalam blognya menimbulkan cadangan itu dipercayai kerana tidak senang dengan beberapa pemimpin parti, antaranya Setiausaha Agung Datuk Mustafa Ali dan Pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Hasan Ali berhubung isu kerajaan perpaduan.

"Begitu juga dengan isu-isu di sekitar Hassan atau Mustafa yang tak habis-habis dengan nak bekerjasama PAS dengan Umno ke arah kerajaan perpaduan atau UG (unity government).

"Tenggelam-tenggelam, timbul, kemudian dihidupkan. Kemudian dimatikan pula bila nampak orang marah. Apa ini?" tulis Menteri BEsar Kelantan itu dalam blognya.

Ekoran itu, Nik Aziz mencadangkan satu muktamar khas diadakan bagi memberi peluang kepada perwakilan membuat keputusan yang menentukan haluan parti ekoran beberapa pimpinan yang dianggap mendatangkan masalah kepada parti.

Tulisan itu juga sebagai mengulas mengenai analisis ahli akedemik Universiti Islam Antarabangsa (UIA) Prof Aziz BAri yang mengaitkan kekalahan PAS di Bagan Pinang dengan krisis di Selangor yang melibatkan Dr Hassan Ali berhubung jualan arak di negeri itu dan kritikannya terhadap tatacara Jawatankuasa Pilihan Khas Keupayaan dan Kebertanggungjwaban (Selcat.)

Aziz juga mengkritik Presiden parti, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang yang tidak membuat sebarang kenyataan terhadap isu melibatkan Hassan itu sehingga menyimpulkan sikap sedemikian dengan perwatakan negatif bekas perdana menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Nasha berkata, cadangan Nik Aziz itu perlu dibawa ke dalam mesyuarat supaya beliau dapat membentangkan secara terperinci mengenainya.

"Saya berpegang kepada prinsip, kita ada cara dan kaedah untuk menentukan sesuatu perubahan yang melibatkan dasar parti.

"Sebab parti ini milik ahli yg bermuktamar setiap tahun dan memang ada peruntukan di dalam perlembagaan PAS tentang muktamar khas dan sebagainya tapi kita ingin dapat penjelasan apa yang dimaksudkan tok guru dalam tulisan tersebut,"katanya.

Tiada ulasan: