"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PAS Perlu Lebih Bijak Dan Pantas / UBN Najib Altantuya / Zambry / PKFZ

Zolkharnain Abidin

Apa tanggapan seseorang apabila dia membaca kenyataan begini, “A nafi bergaduh dengan B’ atau ‘C tidak jejaskan kedudukan D’? Mungkin itu adalah teknik meletakkan ‘title’ untuk sesuatu berita, itu saya kurang pasti. Saya tidak terdidik secara khusus dalam bidang itu.

Namun apa yang pasti, apabila saya membaca ‘title’ berita sebegitu, perkara pertama yang terlintas dalam fikiran saya, kalau ‘title’nya ‘A nafi bergaduh dengan B’, bermakna A memang bergaduh dengan B. Atau, ‘title’ berbunyi ‘C tidak jejaskan kedudukan D’, bermakna ‘D memang terjejas dengan C’.
Samada perkara yang terlintas itu benar atau tidak, itu soal lain. Tetapi, itulah tanggapan awal saya terhadap orang yang terlibat dengan penafian itu. Tanggapan seperti itu menjadi lebih kuat sekiranya saya tidak membaca secara keseluruhan dengan isi kandungan berita berkaitan.

Saya merujuk kepada kenyataan Dr Mujahid yang menyebutkan bahawa Kelab Penyokong PAS tidak terjejas dengan penubuhan Parti Makkal Sakti. Tambahan pula parti itu dilancarkan oleh Najib. Bahkan saya berani berkata bahawa Kelab Penyokong PAS terjejas dengan penubuhan Parti Makkal Sakti. Sejauhmana ia terjejas bergantung kepada sejauhmana kebijaksanaan PAS membendung pengaliran keluar ahli kelab berkenaan.

Memang, penubuhan parti itu bertujuan menarik kaum India kembali setia kepada BN setelah kesetiaan mereka kepada BN terjejas kerana pergolakan MIC. Justeru, PMS adalah penawar kepada ketergurisan hati orang India.

Perlu diakui, PAS agak asing bagi orang India berbanding parti yang dipimpin oleh orang India sendiri. PAS perlu mendahului BN dalam soal ini. Sebelum orang India lebih teruja dengan penubuhan Parti Makkal Sakti, dan sebelum orang India terasa keterlibatan mereka dengan PAS sekadar di pinggiran untuk menarik undi dalam pilihan raya sahaja, PAS perlu bertindak bijak dan pantas.

Usaha menjadikan Kelab Penyokong PAS sebagai sayap parti sangat perlu disegerakan. Jawapan kepada media seperti ‘sedang dalam kajian akhir…’, ‘akan disegerakan…’ dan banyak lagi tidak mampu meredakan keinginan orang bukan Islam untuk bersama PAS secara langsung. Bahkan itu juga tidak mampu meredakan usaha menarik keluar mereka daripada KPP dan menyertai parti baru itu.

Benar, usaha PAS tidak menjadi sia-sia dengan penubuhan Kelab Penyokong PAS apabila kaum India beralih kepada PMS, tetapi apa yang dipersoalkan ialah kelambatan bertindak.

Kita tidak perlu meniru Umno, tetapi kita perlu akui Umno lebih pantas bertindak membina kubu supaya ahlinya tidak semakin ramai yang bolos keluar dengan segera mengadakan perhimpunan agung khas untuk meminda perlembagaannya.

Justeru, saya menyokong penuh supaya Kelab Penyokong PAS segera diserapkan sebagai sayap PAS.

http://bongkarsauh.blogspot.com/

Tiada ulasan: