"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PAS nafi bina jurang dengan Umno / UBN Najib Altantuya / Zambry / PKFZ

Rizal Tahir
KOTA BHARU, 23 Okt:
PAS sebagai sebuah parti yang memperjuangkan Islam tidak pernah membina jurang dengan mana-mana parti di negara ini khususnya dengan Umno dan Barisan Nasional (BN).

Sebaliknya, pihak lawan yang telah menciptakan 'jurang pemisah' antara pejuang parti Islam itu dengan pihak mereka.

Menteri Besar Kelantan Tuan Guru Dato Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, perpecahan telah berlaku sejak zaman Rasulullah pabila kumpulan penentang diketuai Abu Jahal bertindak mewujudkan persengketaan dengan pengikut Islam.

"Perpecahan serta jurang telah wujud di zaman Rasulullah sebagaimana yang diciptakan oleh Abu Jahal yang memusuhi Islam dan bukannya Nabi Muhammad.

"Begitu juga sekarang ini, bukannya PAS yang memisahkan jurang, sebaliknya pihak mereka (Umno dan BN) yang memisahkan ruang pendekatan," ujarnya.

Beliau berkata demikian sebagai menggulung perbahasan menyokong titah ucapan Pemangku Raja Kelantan, Tengku Muhammad Faris Petra sewaktu merasmikan pembukaan persidangan Dun Kelantan (Belanjawan).

Kenyataan itu juga sebagai reaksi terhadap kenyataan Ketua Pembangkang yang mengingatkan kerajaan supaya tidak mewujudkan jurang antara kerajaan negeri dengan pihak mereka.

Beliau juga kesal jalinan kerjasama antara PAS-DAP sering dikritik khususnya oleh pemimpin Umno akibat tidak senang dengan perkembangan itu.

"Kerana semakin menerima perjuangan PAS, pemimpin DAP telah menjemput saya pergi menyampaikan ceramah di tempat mereka, namun Umno tidak pernah berbuat demikian," ujarnya lagi.

Tegasnya lagi, selagi wujud halangan serta sekatan dari mereka yang tidak bertanggungjawab, selagi itu hasrat untuk memberi penerangan tentang Islam kepada golongan terbabit tidak akan berjaya.

Tiada ulasan: