"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

'Katak', 'katak puru' tikam lidah

Ahli parlimen bebas, Datuk Ibrahim Ali dan Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution mengambil peluang semasa ucapan Kulim Bandar Baharu di Dewan Rakyat hari ini, bagi membangkitkan isu fitnah.

Ketika Zulkifli Nordin berucap membahaskan titah ucapan Yang di-Pertuan Agong, Ibrahim bangun mencelah dan berkata dakwaan yang ditimbulkan Saifuddin semalam merupakan satu fitnah besar,

"Saya tidak pernah ada saham judi seperti dituduh.

"Saya berani bersumpah dan junjung al-Quran," katanya.

Wakil Machang kemudiannya bangun dan menjelaskan, ucapannya semalam boleh dirujuk di dalam Hansard Dewan Rakyat.

Ibrahim (
kanan) yang berang kemudiannya berkata Saifuddin telah masuk dan keluar pelbagai parti politik.

"Ini lebih daripada katak puru," katanya yang kemudiannya mencetuskan pertikaman lidah antara kedua-dua pihak.

Perlakuan yang berlarutan selama beberapa minit itu kemudian menyebabkan Zulkifli meminta kedua-dua pihak menyelesaikan kes mereka di luar dewan.

Zulkifli kemudiannya meneruskan ucapan yang menyentuh isu penggunaan kalimah Allah.

Pada sidang media
selepas itu, Ibrahim berkata beliau akan mengambil tindakan mahkamah ke atas Saifuddin (kiri), dan jugaMalaysiakini serta wartawannya, Salhan K Ahmad kerana menerbitkan berita berkenaan.

Katanya, berita yang mengaitkan beliau dengan saham syarikat judi itu merupakan satu fitnah terhadapnya.

Beliau juga mencabar Saifuddin supaya mengulangi dakwaannya itu di luar dewan.

Saifuddin, Malaysiakini & Salhan akan disaman

Menurut Ibrahim, beliau 'sibuk' ketika Saifuddin membuat dakwaan tersebut di dalam dewan dan tidak sempat mencelah untuk menjelaskan kedudukannya.

Katanya lagi, beliau juga memanggil wartawan Malaysiakini dengan nama 'dajal' kerana Salhan menulis berita tersebut dengan "tidak bertanggungjawab,"

“Sepatutnya terus dapatkan penjelasan dari saya dan (penjelasan saya) masuk serentak dgengan dakwaan yang tidak betul,” tulisnya dalam SMS kepada Salhan.

Usaha Salhan untuk mendapatkan reaksi Ibrahim pagi tadi dibalas dengan SMS yang berbunyi: “Tak payah lah, ...memang
Malaysiakinijahat”.
-malaysiakini-

Tiada ulasan: