"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ku Li tawarkan yang busuk dan jijik kepada orang Galas

Penarik Beca
Masa mula-mula baca berita Malaysian Insider bertajuk 12/10/10 "Ku Li claims Umno assembly no catalyst for reforms", ada terlintas dalam hati saya nak tulis bahawa Tengku Razaleigh Hamzah menawarkan parti yang dia rasa susah dah nak diperbaiki kepada para pengundi dalam pilihan raya kecil Galas.
Ia tak ubah seperti mempelawa orang Galas makan nasi yang bukan sahaja dah berkulat, tetapi dah busuk berulat. Saya sebut busuk berulat sebab teringat Tun Dr Mahathir Mohamad tulis dalam blog dia bahawa Umno dah busuk hingga ke usus.

Antara lain, reform dimaknakan sebagai a change for the better, an improvement, correction of evils, abuses, or errors. Maksudnya berubah ke arah yang lebih baik, memperbaiki, melakukan pembetulan ke atas kedurjanaan, penyalahgunaan atau kesalahan.

Kenyataan Razaleigh tersebut dengan sendirinya memberi gambaran bahawa Umno sudah sampai ke peringkat dah terlalu susah nak diubah ke arah yang lebih baik atau tidak boleh diperbaiki. Kedurjanaan, penyalahgunaan kuasa dan kesalahan Umno sudah ke peringkat tidak boleh diperbetulkan lagi. Beyond repair.

Razaleigh juga menyatakan Umno dipandang jijik, korup, angkuh, elitis, mengamalkan kronisme dan menyalahgunakan kuasa. Para pemimpin Umno bukan setakat menyalahgunakan kuasa terhadap kita, rakyat, malah ke atas sesama sendiri pun kuasa disalahgunakan. Cerita di sebalik liputan muka depan Malay Mail di bawah mungkin salah satu contohnya.

Berkaitan:
MPs want MCMC to clarify (Datuk Ahirudin Attan 25/10/10)

Tiada ulasan: