"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Sanggup bayar duit kerana nak tengok muka Rosmah?

Penarik Beca
Berita Malaysiakini hari ni bertajuk "RM19b in subsidies for IPPs to be reduced" melaporkan:
Fuel subsidies for the independent power producers (IPPs) are up for review and the rates will be reduced, Minister in Prime Minister's Department Idris Jala told Malaysiakini in an interview.

Dalam berita hari ni juga yang bertajuk "Nanyang: Gov't to announce electricity tariff hike", Malaysiakini melaporkan:
Nanyang Siang Pau headlined a report quoting sources that the government will not increase the price of RON95 petrol for the time being. However a price hike for electricity is expected to be announced on May 25.

The report says the government fears a RON95 petrol price hike will prompt greater disgruntlement, therefore it may choose to increase the electricity tariff first.
Persoalannya, adakah rakyat didahulukan untuk menanggung beban? Kerajaan potong subsidi kepada penjana tenaga bebas (IPP). Bila potong, TNBlah kena bayar lebih kepada IPP. Bila TNB kena bayar lebih kepada IPP, naikkan tarif elektrik. Rakyatlah yang didahulukan untuk menanggung beban.

Saya memang tak pandai ekonomi. Tapi, tutup poket gomen dan korek poket rakyat saya boleh terasa.

Nampaknya tak ada jalan lain lagi selain menjimatkan penggunaan elektrik. Antara lain, saya cadangkan kurangkan tengok TV. Kalau tak dapat jugak, jangan tengok berita TV. Jangan tengok! Ingat, bila tengok berita TV, kita kena bayar duit elektrik.

Mahukan anda bayar duit untuk tengok muka Datin Seri Rosmah Mansor misalnya?

Berkaitan:
Kerajaan Najib ketagih susahkan rakyat (Harakah Daily 19/5/11)

Tiada ulasan: