"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Anti-Lynas: Ratusan demo depan kedutaan Australia

Kira-kira 200 penyokong anti-Lynas hari ini berhimpun di hadapan Kedutaan Australia membantah pembinaan pusat nadir bumi Lynas di Kuantan.


NONEMereka yang terdiri daripada Pemuda PAS, PKR, NGO dan aktivis sosial. Mereka mengiringi enam orang wakil untuk menghantar memorandum bantahan berhubung kesan radioaktif yang akan diterima penduduk Gebeng di negeri itu.

Mereka bergerak dari Masjid As Syakirin KLCC menuju ke kedutaan itu yang terletak kira-kira 700 meter dari selepas solat Jumaat.

Mereka kemudiannya disertai ahli parlimen Kuantan, empat wakil NGO Save Malaysia dan aktivis sosial sebelum memasuki perkatangan kedutaan tersebut.

NONESewaktu tiba di kedutaan kira-kira 2.15 petang mereka melaungkan "Hancur Lynas, Hidup Rakyat" beberapa kali.

Bantahan tersebut diketuai oleh pemimpin PAS Pahang Suhaimi Saad yang merupakan naib yang dipertua kawasan Indera Mahkota dan bekas ketua Pemuda Pahang.

Turut hadir ketua Pemuda PAS Nasrudin Hassan, Naib Ketua Pemuda PKR Azmizam Zamanhuri.

-malaysiakini-

Tiada ulasan: