"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

BERSIH 2.0 - Kenapa polis hanya berkasar kepada Melayu sahaja?

PenorehGetah
Polis telah memain sentimen perkauaman dengan mengeluarkan kenyataan kononnya 95% yang telibat dengan perhimpunan Bersih adalah Melayu. Penyataan ini adalah didasarkan kepada hasil tangkapan yang dibuat pada 9 Julai 2011 lalu.

Kenapa bodoh sangat pihak polis tak boleh nak fikir guna otak. Lagi satu Utusan juga memainkan jarum menghasut secara halus. Aku nak tanya kenapa polis tangkap orang di Masjid? Tak tangkap di Gereja dan Kuil yang berhampiran di KL??

Tangkap di Masjid mestilah Melayu ramai, kalau ada cina pun, itu jika dia berani hadir si Redhuan Abdullah Lee.

Lagi satu yang bangang betul pergi tangkap setiap orang pakai kupiah tu apa hal? Satu lagi aku fikir ialah Melayu suka khianat Melayu tapi kalau bangsa lain jadi bahol tak apa. Lihat sahaja polis yang baik di bangsa lain, pow bangsa lain. Kadang kala jadi kuli pun ada. Nanti kalau ada masa aku dedahkan kerja jahat polis dengan bangsa asing. Pasal itu cikgu kata kalau anak polis mesti bebal kerana banyak makan makanan haram!!

Utusan Meloya tak payah nak main sentimen bangsalah!! Anda telah kalah!! Malulah orang dah tak percaya kepada anda lagi. Pembaca sekarang dah bijak.

# Majoriti penyokong yang ditahan semasa menyertai perhimpunan haram di ibu negara Sabtu lalu, berketurunan Melayu iaitu 95 peratus atau 1,434 daripada 1,508 tahanan.

Berdasarkan statistik itu, ini bermakna hanya 4.9 peratus atau 74 orang bukan berketurunan Melayu iaitu 21 orang berketurunan Cina, India (29 orang) dan lain-lain (24 orang).

Sumber berkata, mereka yang ditahan terdiri daripada 1,355 lelaki dan 153 wanita termasuk kanak-kanak.

"Hasil pemantauan pihak berkuasa, peserta perhimpunan haram berketurunan Melayu bukan sahaja mendahului tangkapan tetapi paling ramai hadir dalam perhimpunan haram berkenaan,"

Tambah sumber itu, selepas selesai keterangan diambil daripada individu yang ditahan, seramai 1,403 telah dibebaskan tanpa syarat.

Katanya, seramai 105 orang lagi akan dituduh di mahkamah kerana melakukan pelbagai kesalahan semasa perhimpunan haram berkenaan.

"Tindakan lanjut terhadap mereka akan ditentukan di mahkamah mengikut kesalahan yang telah dilakukan," ujarnya. 

-tko-

Tiada ulasan: