"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kenapa ramai rakyat Arab Saudi sertai IS

Kepulan asap dan percikan api daripada sebuah letupan menerangi bandar Kobane malam semalam. Foto: AFP
Kepulan asap dan percikan api daripada sebuah letupan menerangi bandar Kobane malam semalam. Foto: AFP
MURSITPINAR: Rakyat Arab Saudi dilaporkan paling responsif menyertai kumpulan Negara Islam (IS) meskipun kerajaan meletakkan usaha paling tinggi untuk meningkatkan kesedaran mengenai ancaman dan memerangi kumpulan terbabit.

Berdasarkan statistik, jumlah rakyat Saudi menyertai IS mencecah 7,000 orang diikuti Tunisia 5,000 dan Jordan 2,500 orang lapor Middle East Monitor.

Statistik juga menunjukkan bilangan ahli dari negara luar menyertai kumpulan itu semakin bertambah setelah organisasi tersebut mengambil alih Mosul, Ar-Raqqah dan Deir ez-Zor.

Dalam perkembangan lain, IS melancarkan serangan terbaharu di bandar Kobane kira-kira sejam selepas pejuang Kurdish dilaporkan menerima bantuan pertama yang digugurkan Amerika Syarikat.

Pengarah Pemantau Hak Asasi Manusia Syria, Rami Abdel Rahman berkata, kumpulan terbabit menyerang setiap pelosok bandar dan dilaporkan berlaku pertempuran sengit di bandar itu pada waktu malam.
-sinarharian-

Tiada ulasan: