"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Najib Boleh belajar apa itu 'kesederhanaan' dari Jokowi

Alyaa Alhadjri
Sebagai Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menghadiri pelantikan presiden Indonesia yang baru, kami berharap bahwa oleh-oleh dari tetangga dan mewah hotel penginapan kami bukan satu-satunya take-rumah yang beliau bawa pulang ke negara itu.

Reputasi sebagai Republik "paling popular" di mana ahli politik hanya boleh menjadi platform yang diperlukan untuk presiden ketujuh di Indonesia Joko 'Jokowi' Widodo untuk menolak melalui pelaksanaan dasar "tidak popular" di bawah pentadbiran beliau, bersama-sama dengan timbalannya Jusuf Kalla.

Yang mungkin mengapa Jokowi dilaporkan mengambil suplemen tradisional atau jamu manakala pasangannya untuk jawatan timbalan presiden mempunyai rambut yang dipotong sebelum pelantikan mereka. Kedua-dua perlu menjadi kuat dan aerodinamik untuk mengharungi badai reformasi ke depan.

Ini termasuk rancangan untuk mengurangkan subsidi bahan api dan mengelakkan melanggar batas undang-undang ke atas defisit bajet, seperti yang dilaporkan oleh Reuters pada 20 Okt, memetik penasihat kepada Jokowi yang mengatakan bahawa kerajaan baru merancang untuk memerintahkan paling curam peningkatan harga bahan api itu sembilan tahun "dalam tempoh dua minggu pertama mengambil pejabat".

Ceramah akan berlaku kenaikan harga bahan api akan berlaku telah di kad sejak kemenangan Jokowi di Julai pilihan raya presiden tetapi laporan media tempatan menunjukkan bahawa presiden keluar Susilo Bambang Yudhoyono telah menolak cadangan itu kerana takut reaksi politik, berdasarkan pemberontakan yang sama pada tahun 1998 yang menyumbang kepada kejatuhan rejim Orde Baru mantan presiden Soeharto.

Dalam laporan yang berasingan, Bahasa Inggeris-harian The Jakarta Post juga memetik Indonesia itu Timbalan Gabenor Bank Pusat Perry Warjiyo sebagai mendesak Jokowi untuk naik momentumnya dan bertujuan untuk menaikkan harga bahan api pada bulan November.

"Sebagai balasan bagi inflasi, saya rasa November adalah masa yang sesuai [untuk menaikkan harga bahan api].

"Setiap kali polisi itu dilaksanakan, Bank Indonesia akan berusaha untuk memastikan bahawa kesan inflasi yang berumur pendek akan dibendung," Perry dilaporkan berkata.

Laporan yang sama menyatakan bahawa pasukan ekonomi Jokowi telah mengusulkan kenaikan harga petrol premium subsidi oleh 3.000 rupiah per liter (25 US sen), dari harga semasa 6,500 rupiah, dalam usaha untuk mengurangkan beban yang sedang berkembang import bahan api dan mengagihkan semula yang subsidi bahan api untuk perbelanjaan lain yang diperlukan.

Walaupun pada mulanya berhadapan dengan perlawanan dari enam negara "Merah Putih" pakatan pembangkang yang diketuai oleh Prabowo Subianto, saingannya untuk jawatan presiden, pemerhati menyatakan bahawa pertemuan rasmi antara kedua-dua pemimpin pada hari Isnin sebagai isyarat perdamaian untuk memudahkan perdebatan yang membina mengenai perkara-perkara dasar di Parlimen.

Terdahulu pada hari Isnin, Jokowi dan Jusuf telah dilantik ke jawatan dalam satu majlis besar-besaran yang diadakan di Dewan Perwakilan Rakyat Republik (MPR) bangunan di Jakarta, yang dihadiri oleh bukan sahaja pemimpin Indonesia atas parti politik tetapi juga Najib dan orang kenamaan asing lain.

Seorang bekas jurujual perabot, Jokowi hubungan dengan orang-orang yang sebahagian besarnya berpunca daripada latar belakang yang sederhana sendiri dan kesediaan untuk turun ke tanah - gaya ditiru ketat oleh sekurang-kurangnya satu yang baru dilantik menteri besar di Malaysia.

Walaupun pengkritik telah mempersoalkan apakah mereka mempunyai gaya yang lebih daripada bahan kenaikan Jokowi untuk kuasa, ia tidak dapat dinafikan bahawa turun ke bumi imejnya telah menyumbang kepada populariti beliau sebagai seorang pemimpin.

Sebagai contoh, dalam laporan yang berasingan, Tempo.co menyoroti bagaimana kedua-dua Jokowi dan Jusuf akan memakai kasut yang dipesan dari pengeluar tempatan di Cibaduyut - sebuah daerah di Bandung terkenal untuk menghasilkan barang-barang kulit, termasuk kasut.

Daripada menikmatinya dalam status barunya sebagai ibu negara Indonesia, isteri Jokowi Iriana Widodo juga dipetik sebagai berkata bahawa dia akan mengekalkan gaya sekarang, kecuali pada acara-acara resmi untuk menyelaraskan dengan suaminya.
Dan ini, pada dasarnya, adalah pelajaran utama yang Najib dan pentadbirannya perlu belajar dari Jokowi. Petunjuk yang diharapkan Najib mengambil ketika beliau menghadiri perasmian Jokowi ini.

Walaupun ia akan mudah untuk berdebat baru-baru ini kenaikan 20 sen kita sendiri harga petrol dan diesel adalah berdasarkan keperluan yang sama untuk mengurangkan perbelanjaan persekutuan, Najib dan kabinetnya telah gagal untuk meyakinkan rakyat bahawa mereka telah berjalan ceramah tersebut dan dilaksanakan kos yang sama langkah penjimatan untuk gaya hidup mereka sendiri.

Sesungguhnya perbelanjaan kerajaan untuk program-program kerajaan yang mewah dan mahal kontrak tiket besar tampaknya meningkatkan walaupun subsidi yang dipotong.

Tetapi yang lebih fundamental, selain daripada kritikan terhadap gaya hidup dan perjalanan yang kelihatan mewah perkiraan untuk dia dan rombongannya, Najib juga memegang rekod sebagai Perdana Menteri yang mempunyai paling ramai perunding dan menteri-menteri yang berkhidmat secara langsung di pejabatnya.

Belum lagi mempunyai Jabatan Perdana Menteri paling buncit sebagai pejabatnya terus menikmati bahagian terbesar daripada bajet persekutuan.

Ia hanya boleh berharap bahawa Najib dan rombongannya terbang tinggi beliau akan mengambil daun dari Jokowi dan wanita pertamanya. Untuk mengajar kesederhanaan, satu harus rendah hati dan mengamalkan kesederhanaan pertama
-theantdaily.com

Tiada ulasan: