"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PAS Tanpa Pakatan: Bagaimana Politik Negara ke Depan? - Mohammad Agus Yusoff

Tranungkite
Itulah debat utama perbincangan bagi mereka yang prihatin kepada politik negara.
Ada yang berkata PAS akan semakin kuat kerana boleh terus memperjuangkan agendanya tanpa halangan dari rakan Pakatan lagi.

Ada juga yang kata PAS akan kalah teruk dalam PRU akan datang.

Tetapi bagi saya, untuk melenyapkan PAS dalam arus politik negara adalah mustahil kerana PAS adalah parti yang mempunyai asas ideologi perjuangan yang kukuh. PAS juga mempunyai cukup pengalaman dalam arus politik negara sejak tahun 1951 lagi.

Cumanya, bolehkah PAS menang sebanyak kerusi yang dimenanginya dalam PRU lalu tanpa Pakatan? Jawapan saya, susah untuk PAS mengekalkan kemenangannya kerana komposisi pengundi negara memerlukan PAS juga mendapat sokongan pengundi bukan Melayu—sesuatu yang sukar untuk PAS memperolehinya tanpa Pakatan.

Apa ruginya pula Pakatan tanpa PAS?

Pertama, Pakatan akan kehilangan sokongan pengundi Melayu konservatif. PAN, parti baru yang ditubuhkan tetap boleh mendapat sokongan pengundi Melayu progresif, tetapi tidak sebanyak sekiranya PAN kekal dalam PAS. Apatah lagi, jika PAS bekerjasama dengan UMNO, maka Pakatan akan kehilangan sokongan pengundi Melayu yang banyak.

Kedua, saya melihat Pakatan Harapan terlalu tergesa-gesa menubuhkan gabungan baru dan ia terlalu eksklusif. Sepatutnya Pakatan Harapan lebih berjiwa besar dengan merundingi terlebih dahulu kemasukan gabungan parti-parti baru dari Sabah dan Sarawak serta juga tidak meninggalkan PSM.

Bagaimana pula politik kita ke depan?

Saya mengharapkan parti-parti politik melupakan perbezaan masing-masing dan bekerja ke arah mewujudkan satu kerjasama yang holistik.

Fungsi pembangkang bukan sekadar untuk menentang kerajaan semata-mata, tetapi untuk menggubal satu dasar bersama demi kebaikan negara. Inilah yang mahu dilihat oleh rakyat Malaysia untuk kebaikan negara masa depan negara.

Persoalannya, bolehkah Pakatan memberikan harapan itu tanpa parti-parti dari Sabah dan Sarawak dan PSM?

Nampaknya, parti pembangkang juga masih kalut dalam keadaan BN juga sudah semakin lemah

Tiada ulasan: