"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bukan Bill Gates Lagi Terkaya Dunia

JUTAWAN Microsoft Bill Gates kini bukan lagi menjadi orang terkaya di dunia, sebaliknya diambil alih oleh Ketua Pegawai Eksekutif Amazon.com Inc, Jeff Bezos dengan jumlah kekayaan AS$90.6 bilion (RM387.6 bilion).

Menurut Forbes dan Bloomberg, kekayaan Bezos hampir mencecah AS$89 bilion setakat Rabu, sementara kekayaan Gates menghampiri AS$90 bilion.

Bagaimanapun harga saham Amazon melonjak hampir lebih dari AS$15 seunit semalam, hampir menyamai harga saham Microsoft, manakala harga saham Microsoft semakin merosot.

Bezos memiliki AS$80 juta saham Amazon. Ini bermakna kekayaannya akan bertambah sekitar AS$800 juta dan menempatkan posisi Bezos di atas posisi Gates.

Harga saham Amazon mungkin boleh merosot tapi ia tidak menutup kemungkinan dalam beberapa hari atau minggu seterusnya, posisi Gates akan terus digugat oleh Bezos.

Jika situasi ini berlaku, Bezos adalah orang pertama yang berjaya mengambil alih posisi Gates sebagai orang terkaya di dunia dalam tempoh tujuh tahun terakhir.

Menurut Forbes, Bezos adalah orang keenam yang menyandang gelaran orang terkaya di dunia dalam 30 tahun terakhir.

Bezos sudah bergelar jutawan selama hampir 20 tahun. Dia pertama kali masuk dalam senarai orang terkaya di dunia versi Forbes pada tahun 1998 dengan kekayaan mencapai AS$1.6 bilion setelah Amazon melakukan tawaran awam permulaan (IPO).

Pada tahun 2007, kekayaan Bezos mencapai AS$4.4 bilion.

Kemudian, kekayaan Bezos meningkat kepada AS$18.4 bilion pada tahun 2012 sekali gus menempatkannya pada posisi 26 senarai orang terkaya di dunia.

Sementara itu, Gates menyandang gelaran orang terkaya di dunia pada tahun 2005 dengan kekayaannya mencapai AS$50 bilion.

Dia telah menjadi orang paling kaya di dunia sejak 23 tahun lalu.

Individu lain yang pernah menggugat posisi Gates antara lain Carlos Slim dari Mexico dan Warren Buffett
-mstar

Tiada ulasan: