"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Zahid-Hamidi ni bodoh ke bangang gesa sunni bersatu dengan Syiah yang sudah difatwakan sesat

Aedi Asri 

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi hari ini menggesa umat Islam bermazhab Sunnah dan Syiah melupakan perbezaan mazhab mereka demi Islam.


Berucap di hadapan peserta 38 negara yang menyertai Persidangan Ulama Antarabangsa dan Majlis Zikir Perdana Sedunia 2017, beliau berkata biarpun umat Islam berlainan mazhab, mereka tetap berpegang kepada Al-Quran.

“Tujuan kita adalah demi keamanan sejagat, bukan sengketa sesama kita,” kata timbalan perdana menteri itu.

“Sama ada kita berfahaman Sunnah atau Syiah, kita harus bekerjasama memartabatkan agama daripada diperlekeh orang lain. Kita sama-sama bertanggungjawab memelihara ukhuwah sesama kita dan dengan orang lain,” katanya.

Sunni dan Syiah mempunyai sejarah perseteruan yang panjang, dan mewarnai konflik dan perang saudara di beberapa bahagian dunia Islam.

Pihak berkuasa agama Malaysia memfatwakan Syiah sebagai ajaran sesat, dan penganut Syiah tempatan kerap berdepan tangkapan.

Sementara itu, Zahid menyeru umat Islam menentang usaha memindahkan ibu negara rasmi Israel dari Tel Aviv ke Baitulmaqdis.

“Biar rakyat Palestin menentukan hala tuju mereka di bawah kerajaan yang dipilih sendiri. Kita tetap bersama di belakang mereka,” katanya.

Tiada ulasan: