"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Inikah persemadian akhir MH370, yang sebenar?

Inikah persemadian akhir MH370, yang sebenar?       
Kehilangan MH370 terus menjadi misteri terbesar dalam sejarah penerbangan dunia. – Gambar fail The Malaysian Insight, 16 Ogos, 2017.

LOKASI persemadian pesawat MH370 yang hilang sejak 1,258 hari yang lalu dipercayai sudah dikenal pasti selepas penemuan bukti-bukti baru berdasarkan semakan ke atas imej-imej satelit yang sebelum ini tidak diperiksa, lapor media.

Kesemua bukti terbaru itu didedahkan oleh Biro Keselamatan Pengangkutan Australia (ATSB) hari. Ia secara khusus memperkecilkan zon carian pesawat misteri itu kepada satu kawasan seluas tidak sampai 5,000 kilometer persegi.

The Daily Telegraph melaporkan GeoScience Australia, sebuah agensi kerajaan negara itu, menyemak empat imej satelit yang diambil beberapa minggu selepas pesawat berkenaan hilang di kawasan yang pada tahun lalu dipercayai tempat persemadian akhirnya.

Semakan itu mengenal pasti 12 imej objek yang bukan semulajadi serta 28 objek yang kelihatan seperti buatan manusia.

Imej-imej tersebut dirakamkan oleh satelit tentera Perancis pada Mac 2014 tetapi diketepikan pihak berkuasa pada ketika itu, lapor portal berita tersebut.

Pencarian sebelum ini dibuat berdasarkan jangkaan bagaimana bangkai pesawat itu hanyut di lautan

Simulasi bagaimana objek hanyut di lautan yang dikeluarkan pada tahun lalu mengenal pasti kawasan seluas 25,000 kilometer persegi di luar kawasan carian asal.

Laporan hari ini, kata portal berita itu, menggabungkan model hanyutan itu dengan imej-imej satelit yang diketepikan sebelum ini dan membolehkan kawasan carian itu dikecilkan lagi kepada hanya 5,000 kilometer persegi. – 16, Ogos, 2017.

Tiada ulasan: