"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

'Isa Samad dirosakkan kawan sendiri'?

Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) Tan Sri Isa Samad berdepan masalah dengan undang-undang ketika ini kerana kesilapan rakan-rakan beliau, kata seorang wartawan veteran.

Menurut Subky Latif mereka tidak belajar daripada kesilapan yang pernah dilakukan Isa dulu.

Justeru, katanya, ia sudah menyusahkan lagi Isa serta keluarganya.

Subky yang pernah menjadi pemimpin kanan PAS berkata orang ramai perlu melihat secara luas apakah yang menyebabkan Isa "rosak".

"Jangan tuding Isa saja, tetapi siapa yang merosakkannya? Sistem di sekelilingnya," kata Subky melalui tulisan disiarkan Harakahdaily hari ini.

Isa, 67, kini ditahan reman lima hari oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) selepas kebenaran mengenainya dikeluarkan Mahkamah Majistret Putrajaya pagi tadi.

Bekas pemimpin kanan Umno itu kini disiasat berhubung pembelian hotel mewah Grand Plaza Kensington di London oleh Felda Investment Corp (FIC) pada 2013.

Kira-kira empat tahun lalu Isa mempertahankan tindakan tersebut.

Kata Isa pembelian hotel di London itu tidak bertentangan dengan perniagaan teras syarikat perladangan terbabit.

Pada 27 Mei 2015, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Paul Low memberitahu siasatan awal SPRM tidak menemui apa-apa asas kesalahan berhubung dakwaan penyelewengan pembayaran RM538 juta oleh FIC untuk membeli sebuah hotel mewah di London.

Low ketika itu menjawab soalan Anggota Parlimen Seremban Anthony Loke, di Dewan Rakyat, yang bertanya mengenai status siasatan pembelian hotel mewah berkenaan.

Bagaimanapun pada 14 Julai lalu Ketua Pesuruhjaya SPRM Datuk Dzulkifli Ahmad mengarahkan kertas siasatan pembelian hotel itu dibuka semula ekoran ada maklumat baru mengenainya.

Raja jerung belum kena ambil

Isa ditahan selepas hadir memberi keterangan di Ibu Pejabat SPRM di Putrajaya petang semalam.

Untuk rekod, selain menjadi menteri besar selama 22 tahun Isa juga pernah diberi kepercayaan oleh anggota Umno untuk menjadi naib presiden parti itu.

Walaupun begitu 'jodoh' Isa dengan jawatan berkenaan tidak panjang apabila siasatan lembaga disiplin parti mendapati beliau terbabit dalam politik wang pada 2004. Keanggotaan Isa dalam Umno kemudian digantung.

Di sebalik sabitan itu Isa masih diberi pelbagai amanah oleh Umno, termasuk menjadi anggota dewan undangan negeri Bagan Pinang (2009 hingga 2013) serta pengerusi Felda sebelum meletak jawatan baru-baru ini.

Menurut Subky (gambar) mengambil sikap berwaspada kepada orang yang mempunyai rekod moral bukanlah menafikan peluang kedua kepada individu terbabit.

Sebaliknya kata beliau langkah itu dibuat supaya risiko kesilapan sama tidak berulang menjadi lebih kecil.

Jika dibiarkan menjalani hidupnya sebagai orang awam, kata Subky, barangkali Isa tidak terdedah dengan godaan dan fitnah.

"Risiko (melakukan kesalahan lagi) sentiasa ada. Anjing yang tidak makan tahi, tapi apabila jumpa tahi, ia hidu juga.

"Pengalaman hodoh pertama seseorang barangkali berlaku atas kelamahannya, tetapi apabila berulang kelemahan itu, ia bukan lagi kelemahan dia saja (tetapi) orang yang mendedahkannya kepada godaan dan fitnah itu lebih berhak disalahkan," katanya. 

Subky juga berkata penahanan Isa menunjukkan SPRM kini semakin berani berdepan dengan 'jerung' berbanding 'ikan bilis'.

Jerung-jerung itu pula, katanya, ada banyak jenis dan sebahagiannya berstatus sudah direman.

"Jerung pun ada rajanya. Dan rajanya pun banyak. Raja jerung saja yang belum diambil SPRM," katanya.
-malaysiakini

Tiada ulasan: