"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tambun tak selamat jika Anwar gagal sekat gelombang hijau,

Nora Mahpar

PETALING JAYA: Menang dengan majoriti 3,736 undi pada PRU15, Parlimen Tambun bukan lagi kerusi selamat kepada Anwar Ibrahim jika trend sokongan pengundi Melayu kekal menjauhi Pakatan Harapan (PH) dan Barisan Nasional (BN) pada PRU16.

Pengarah Eksekutif Ilham Centre, Hisommudin Bakar berkata kerusi majoriti Melayu itu berpeluang jatuh semula kepada Perikatan Nasional (PN), sekiranya gelombang hijau gagal ditangani pakatan PH-BN.

“Kekal sebegini, PMX (Perdana Menteri Anwar) dan pasukannya sedang menggali kubur sendiri,” katanya kepada FMT merujuk sokongan pengundi Melayu kepada PN yang semakin kuat berdasarkan keputusan PRN enam negeri 12 Ogos lalu.

Pada PRU15, Anwar yang juga pengerusi PH mendapat 49,625 undi menewaskan penyandang kerusi itu Timbalan Presiden Bersatu, Faizal Azumu dengan 45,889 undi.

Menurut Hisommudin, perdana menteri mungkin hanya boleh mengharapkan DUN Hulu Kinta yang mempunyai pengundi India agak ramai, jika mahu kekal bertanding di kerusi itu.

“DUN Manjoi dulu dimenangi Amanah tetapi PRU15 kalah kepada PAS, sekarang bergantung di Hulu Kinta.

“Tetapi dengan perubahan mutakhir membabitkan masyarakat India yang semakin menjauhi MIC dan PKR, saya khuatir sokongan kepada PH sudah berbeza dengan aras sokongan  semasa PRU15,” katanya.

“Jika trend (pengundi Melayu beralih kepada PN) ini berterusan, mungkin PMX (Anwar) kena cari kerusi lain…di Port Dickson atau Permatang Pauh (Parlimen pernah diwakili Anwar) pun tidak selamat lagi untuknya kembali.”

Hisommudin turut menjangkakan pertembungan hebat antara PH-BN dan PN dalam merebut 165 kerusi di Semenanjung yang majoritinya kerusi Melayu, dengan DAP dijangka kekal mendominasi kawasan campuran dan majoriti etnik Cina.

“Daripada 82 Parlimen PH (dimenangi pada PRU15), tolak kerusi DAP, sebahagian besar kawasan bercampur yang kini disandang PKR dan Amanah juga terdedah kepada bahaya,

“Ini berasaskan kiblat sokongan majoriti pengundi Melayu telah berubah daripada BN kepada PN,” katanya.

Beliau berkata, BN yang kini berdepan sindrom hilang kepercayaan oleh penyokongnya, turut berisiko kehilangan beberapa kerusi pemimpin utamanya.

“Sudah tentu 30 kerusi BN di segmen pengundi Melayu dalam bahaya termasuk kerusi komponen BN di Ayer Hitam (MCA), Tapah (MIC) dan Tanjung Piai (MCA) yang dikatakan menang kerana sokongan undi Melayu Umno.

“Saya melihat PN di laluan jelas pada PRU16 untuk merampas kuasa pentadbiran, andai kata perdana menteri dan pasukannya gagal mencipta trend baharu bagi menyekat kemaraan gelombang Melayu itu,” katanya.

Tiada ulasan: