"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PH-BN perlu menang besar bukan tipis

HarapanDaily.com

Gabungan Pakatan Harapan (PH) dan Barisan Nasional (BN) perlu memastikan kemenangan besar pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Pulai dan Dewan Undangan Negeri (DUN) Simpang Jeram.

Penganalisis politik dari Universiti Malaysia Terengganu (UMT), Prof Madya Dr Mohd Izani Mohd Zain, berkata berdasarkan undi kedua-dua parti gabungan itu, beliau tidak melihat gelombang PN boleh berlaku pada PRK berkenaan.

“Jika ia tidak berlaku pada PRK kali ini, bermakna gelombang PN bukan berlaku di semua tempat.

“Bagaimanapun, PH-BN perlu memastikan kemenangan kali ini besar, bukan tipis,” dipetik BH, hari ini.

PRK Pulai dan Simpang Jeram diadakan berikutan kematian penyandangnya, Datuk Seri Salahuddin Ayub, 61, yang juga Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup pada 23 Julai lalu.

Salahuddin yang juga Timbalan Presiden AMANAH dikenali sebagai menteri Kabinet Kerajaan Perpaduan yang rajin bekerja dan komited melaksanakan inisiatif Payung Rahmah meringankan beban golongan berpendapatan rendah (B40) dan miskin tegar.

Mengulas lanjut, Mohd Izani berkata, isu nasional akan menjadi taruhan pada PRK berkenaan, sama seperti PRN di enam negeri sebelum ini.

“Isu politik identiti akan dimainkan seperti kerjasama UMNO dan DAP, justeru UMNO perlu memastikan penyokong tegar mereka tidak beralih menyokong PN,” tambah beliau lagi.

Tiada ulasan: