"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Akaun bank pemimpin pembangkang dibeku LHDN

Malaysiakini

Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) dilaporkan mengambil tindakan membekukan akaun bank milik seorang pemimpin pembangkang dan ahli keluarganya.

Memetik sumber yang tidak didedahkan, The Star menyatakan pembekuan akaun tersebut berlaku pada hari ini.

LHDN enggan mengulas lanjut mengenai perkara itu dan menjelaskan hanya pihak yang terlibat boleh mengesahkan pembekuan akaun berkenaan.

Pun begitu beberapa "sumber yang rapat dengan pemimpin" terbabit berkata tindakan yang diambil ke atas tokoh politik pembangkang berkenaan memang benar.

"Ya, ia berlaku tetapi dia (ahli politik berkenaan) tidak terganggu dengan langkah tersebut.

"Saya pasti dia ada alternatif lain, sebab itu dia tidak bimbang mengenai pembekukan akaun tersebut," dakwa sumber itu.

Walaupun tidak dinyatakan, tindakan berkenaan dipercayai ada kaitan dengan siasatan berterusan Suruhajaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terhadap ahli politik berkenaan.

Malaysiakini telah menghubungi Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki untuk mendapatkan komennya.

Sementara itu, Sinar Harian memetik sumber menyatakan ahli politik terbabit ialah Setiausaha Agung Bersatu Hamzah Zainudin.

“Bukan sesuatu yang mengejutkan dan memang Hamzah menjadi sasaran politik,” kata sumber tersebut.

Pada Jun lalu Malaysiakini melaporkan pegawai LHDN menyerbu kediaman Hamzah di Kuala Lumpur dan sejumlah fail serta dokumen berkaitan akaun dan pemilikan asetnya dikatakan disita.

Awal bulan ini, Hamzah yang juga ketua pembangkang parlimen menghantar surat tuntutan kepada kerajaan dan Azam dengan menuduh mereka menyalahgunakan kuasa untuk mendakwanya atas jenayah yang tidak dilakukan.

Tiada ulasan: