"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kes 1MDB: Mahkamah tolak permohonan Najib untuk tangguh perbicaraan

Hidir Reduan Abdul Rashid

Mahkamah Rayuan di Putrajaya menolak permohonan bekas perdana menteri, Najib Razak untuk menangguhkan perbicaraan kes penyelewengan dana RM2.3 bilion milik syarikat pelaburan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) yang dihadapinya.

Mahkamah membuat keputusan itu sementara menunggu rayuan Najib untuk menggugurkan hakim Mahkamah Tinggi, Collin Lawrence Sequerah daripada mendengar kes berkenaan.

Justeru perbicaraan membabitkan Najib yang juga bekas menteri kewangan akan diteruskan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur minggu depan.

Pada 18 Ogos lalu, Sequerah menolak permohonan Najib supaya dia menarik diri daripada mendengar perbicaraan 1MDB, atas alasan berlaku konflik kepentingan.

Ia susulan pendedahan hakim berkenaan bahawa dia dan bekas peguam 1MDB Jasmine Loo Ai Swan pernah menjadi rakan kongsi di firma Zain & Co kira-kira 15 tahun lalu.

Tiada ulasan: