"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Telinga budak 13 tahun putus, digigit rakan kerana enggan dengar bacaan mengaji

WAN SITI AMINAH
Siapa sangka, hanya kerana enggan mendengar bacaan mengaji, seorang kanak-kanak sanggup menggigit telinga rakannya sendiri sehingga putus.

Difahamkan, kejadian mengerikan itu berlaku sekitar pukul 4 petang pada Rabu lalu ketika kedua kanak-kanak berkenaan sedang menghadiri kelas mengaji.

Kejadian tersebut dipercayai bermula apabila guru mengaji meminta kesemua pelajarnya untuk membaca diba’ iaitu tradisi membaca selawat kepada Nabi Muhammad.

Oleh kerana isi kandungan diba’ itu terlalu panjang, guru tersebut kemudian membuat keputusan untuk membahagikan tugas bacaan kepada muridnya secara berpasangan.

Mangsa bernama Khoirul itu mendapat arahan daripada guru untuk mengaji bergantian bersama rakannya sendiri iaitu pelaku yang dikenali sebagai H.

Ketika kedua kanak-kanak itu sedang mengaji, Khoirul dipercayai telah meminta bantuan daripada H untuk mendengarkan bacaan diba’nya.

Situasi berubah menjadi tegang setelah satu pergaduhan tercetus berpunca daripada respon pelaku (H) yang enggan mendengar bacaan Khoirul.

Pergelutan itu akhirnya berhenti setelah H bertindak di luar jangkaan dengan menggigit kuping telinga sebelah kiri milik Khoirul sehingga putus.

Memetik laporan Kumparan.com, kejadian tersebut berlaku di daerah Bugul Kidul, Kota Pasuruan yang terletak di Jawa Timur, Indonesia.

Mangsa berusia 13 tahun yang berada di dalam keadaan berlumuran darah itu segera dikejarkan ke klinik kesihatan untuk mendapatkan rawatan.

Menurut Ketua Perhubungan Awam Jabatan Polis Kota Pasuruan, Aipda M Junaidi, bapa mangsa telah membuat satu aduan di balai berkenaan.

Laporan tersebut dibuat setelah bapa Khoirul dimaklumkan mengenai kejadian itu oleh rakan-rakan anaknya yang berkongsi tempat mengaji.

“Mendengar kabar tersebut, pelapor (Sholeh) kemudian bergegas untuk melihat anaknya dan ternyata mangsa sudah dibawa di Klinik Kesihatan Bugul Kidus.” Katanya.

Siasatan lanjut masih sedang berjalan namun, pihak polis telah selesai mengambil keterangan daripada mangsa, pelaku dan juga saksi kejadian.

Kes tersebut dipertanggungjawabkan kepada unit Perlindungan Perempuan dan Anak (PPA) di Jabatan Polis Pasuruan Kota.

Tiada ulasan: