"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Coretan santai keputusan PRN

HarapanDaily.com

HANIPA MAIDIN 
Oleh kerana saya masih penyokong tegar PH, mungkin coretan santai ini tak dapat elak dari unsur “bias”.

Jika itu berlaku, saya pohon maaf meskipun saya akan cuba objektif dalam coretan santai ini.

Apapun, saya ucapkan tahniah pada Perikatan Nasional (PN) atas kejayaan besar dalam Pilihan Raya Negeri (PRN).

Rakyat sudah bersuara dan pemain politik wajar menghormati suara rakyat itu.

That is the essence of democracy. Vox populi reigns supreme.

Agak ramai yang beri komen pedas pada Umno-BN yang nampaknya hanya agak ok sikit pencapaiannya di Negeri Sembilan.

Di negeri-negeri lain iaitu Selangor, Penang, Kedah, Kelantan dan Trengganu, Umno-BN seperti kehilangan gengsi.

Hatta dah terdengar suara minta Presiden Umno – YAB TPM – letak jawatan dalam parti dan kerajaan.

Tapi Khairy habaq itu mungkin tidak berlaku. Dan saya agak cenderung untuk bersetuju dengan Khairy.

Anyway kes mahkamah presiden Umno adalah modal besar dan “free” untuk PN. PN “exploited to the hilt” orang putih habaq.

DAP kelihatan “steady” dan konsisten. Tahniah. Mungkin banyak parti kena belajar dari DAP kot.

Prestasi parti AMANAH –my own party– agak merosot di hampir semua negeri .

Hatta beberapa calon dan kerusi “incumbent” Amanah pun juga hilang seperti Paroi, Morib, Permatang Pasir, Dun Sg Ramal dan lain-lain.

Sebelum PRN lagi, saya sudah dapat info bahawa beberapa kerusi AMANAH itu mungkin akan hilang dan malangnya terbukti benar.

AMANAH serpihan Pas. Ramai pemimpin AMANAH khususnya yang baru, rakyat tak kenal.

Depa ni dulu mungkin dalam Pas tidak dapat ruang untuk bertanding sebab rakyat tak kenal.

Bila masuk AMANAH dapat peluang. Ada yang bagus dan ada pulak yang tidak begitu bagus.

Di Trengganu Pakatan Harapan (PH) – Umno tidak berjaya bertapak di mana-mana.

32-0 memang kemenangan menakjubkan bagi Pas meskipun ia mungkin tidak begitu baik untuk demokrasi dan rakyat dari sudut semak dan imbang (check and balance).

Di Kedah bagi saya, rakyat mungkin hukum PH-BN kerana dua faktor ini.

Pertama, PH-BN dilihat “took for granted” pengaruh Sanusi.

Worst still, beberapa tindakan ke atas Sanusi dilihat seperti “membuli” Sanusi dan kesannya rakyat hukum “pembuli!”

Kedua, sebelum PRN bila ada kenyataan yang habaq “16 kerusi dalam gengaman PH-BN” , bagi saya, maaf, mungkin kenyataan seperti itu dilihat atau ditafsir seperti “cakap besar atau arrogance” dan rakyat sukar nak terima.

Mungkin kenyataan seperti itu, meskipun ada niat yang lain untuk generate confidence” – والله اعلم – dah tak begitu sesuai lagi kot di era ini. Sometimes, humility may conquer hearts and minds of voters!

Ramai yang anggap ini gelombang hijau yang amat kuat. Mungkin. Tapi bagi Merdeka Centre gelombang itu ada kaitan dengan isu ekonomi.

Jika telahan Merdeka Centre itu betul maka jelas mungkin ada masalah besar dalam kerajaan uniti yang dilihat dan dipersepsi tak berjaya ringankan beban ekonomi rakyat.

Ergo, kerajaan uniti kena kembali ke “drawing board” dengan segera dan bermuhasabah secara telus dan frank!

Suatu yang agak malang dalam demokrasi nampaknya isu seperti rasuah, salah guna kuasa dan low morality tidak begitu diambil berat oleh rakyat khususnya pengundi Melayu-Islam. Ini agak ironis.

Bila mahkamah batalkan kemenangan calon Pas atas alasan “corrupt practices” di Kuala Trengganu, logiknya kita rasa rakyat akan hukum Pas.

Apa yang berlaku sebaliknya. Makin menang besar. Orang arab habaq قلب الحقائق.

Selangor yang PH hilang suara 2/3 kena betul-betul buat “soul searching”.

Sebelum PRN, isu air di Selangor agak parah. Gangguan air selalu dan kerap berlaku. Lazimnya respon dari kerajaan, ia sabotaj.

Mungkin betul tapi rakyat “did not buy” alasan itu.

Akhirnya, as usual akan ada post morterm dan retreat untuk kaji keputusan PRN.

But to have an effective post mortem, elements of frankness, openness and transparency are the keys to succesfull review! 

Maaf Itu sekadar coretan santai saya.

Tiada ulasan: