"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Gerakan bantah Hadis 40 Imam Nawawi di sekolah, mana suara Pas?

HarapanDaily.com
Gerakan bantah Hadis 40 Imam Nawawi di sekolah, mana suara Pas?
Orang ramai mempertikai pendirian Pas apabila sekutunya dalam Perikatan Nasional (PN), Gerakan lantang membantah pelaksanaan Modul Penghayatan Hadis 40 Imam Nawawi di sekolah seluruh negara.

Sebelum ini, Pas umum dikenali sebagai kuat menghukum pihak yang tidak bersama dengannya sebagai melawan perjuangan Islam.

Namun, apabila Gerakan bersuara membantah sekeras-kerasnya pelaksanaan Modul Penghayatan Hadis 40 Imam Nawawi di sekolah menengah kebangsaan agama (SMKA) dan sekolah agama bantuan kerajaan (SABK) seluruh negara, Pas dilihat membisu.

Bekas Ahli Jawatankuasa Dewan Ulama Pas, Ahmad Dusuki Abd Rani ada juga menyentuh isu mempelajari Hadis 40 tetapi dilihat ‘malu-malu’ tanpa garang menyebut nama Gerakan.

“Belajar 40 hadis je di sekolah untuk umat Islam di negara sendiri puak-puak sekular tentang?

“Dah boleh fikirkanlah apa lagi yang sedang mereka rancang wahai umat Islam!!” katanya menerusi hantaran di Facebook.

Tanpa memberi kredit kepada Kerajaan Perpaduan yang berhasrat untuk memperkenalkan Modul Penghayatan Hadis 40 Imam Nawawi, Dusuki hanya menggariskan naratif sekular yang merupakan istilah lazim digunakan terhadap parti-parti musuhnya.

Walhal, parti Gerakan yang merupakan komponen dalam PN-Pas yang keras membantah pelaksanaan modul tersebut yang sama sekali tidak melibatkan Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan (SMJK).

Pengguna Facebook, Furqan Abdullah berpendapat sikap Pas terutamanya Dusuki menerusi reaksi pemimpin itu mengingatkan kepada umat Islam untuk menghayati perintah Allah agar tidak membenci mana-mana pihak sehingga mendorong perlakuan tidak adil.

“Untuk pengetahuan Ustaz (Dusuki), Timbalan Menteri Pendidikan (Lim Hui Ying) adalah dari parti DAP, anak Lim Kit Siang, adik kepada Lim Guan Eng. Ada ke kita lihat kenyataan beliau membantah pelaksanaan modul ini?” bidasnya.

Pendirian Gerakan yang turut mengugut untuk mengenakan tindakan mahkamah dilihat sebagai kemuncak penentangan keras sekutu Pas itu terhadap pelaksanaan Modul Penghayatan Hadis 40 di sekolah.

Sehubungan itu, warganet tertanya-tanya ke mana suara pemimpin dan penyokong Pas paling tidak pun menasihati Gerakan agar tidak bersikap melampaui batas.

“Gerakan bantah keras sampai nak bawa ke mahkamah. Padahal, Hadis 40 tu tiada kena mengena secubit pun dengan anak-anak orang bukan Islam. Yang nak kalut sangat tu kenapa?

“Mana suara parti ‘Islam’ (Pas)? Sunyi je. Takut Gerakan boikot? Mana suara penyokong-penyokong parti Islam? Sunyi je. Takut Gerakan tak bagi undi kepada calon PN?

“Nak main politik pun agak-agaklah, sampai nak buat benda baik pun, semua kena dapat restu pihak yang terang-terang ‘lawan’ Islam,” kata pemilik akaun Facebook, Desa HM.

Tiada ulasan: