"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ulasan Berita Hangat 14 Februari 2009


Kerajaan haram BN Perak pimpinan Dr.Zambry Abdul Kadir kini berada di hujung tanduk apabila beliau bersama enam Exco kerajaan negeri yang mengangkat sumpah Selasa lepas akan dirujuk ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak pada Rabu ini oleh Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak V. Sivakumar. 

Sivakumar yang juga pengerusi jawatankuasa berkenaan berkata, notis saman hadir kepada Zambry, Hamidah Osman, Datuk Ramly Zahari, Dr. Mah Hang Soon, Datuk Saarani Mohamad, Mohd Zahir Abdul Khalid dan Zainol Fadzi Paharudin telah dihantar pada pagi semalam melalui Setiausaha DUN Perak, Abdullah Antong.

Zambry yang masih cuba memperlekehkan Sivakumar menyatakan bahawa Sivakumar perlu mengtahui apa yang dia perbuat. Sementara itu, V Sivakumar di atas kapisitinya sebagai Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak mempunyai kuasa mengeluarkan waran tangkap kepada Menteri Besar baru Perak dan enam Exco jika mereka tidak hadir perbicaraan khas Jawatankuasa Hak dan Kebebasan DUN.

2 berita yang disiarkan di Kelab GB sebelum ini dirujuk di sini dan di sini.

PEMUDA DAP BUAT ADUAN POLIS TERHADAP UMNO

Pemuda Sosialis DAP (DAPSY) hari ini membuat laporan polis terhadap UMNO dan Naib Ketua Pemudanya, Khairy Jamaluddin kerana menganjurkan perhimpunan haram di Padang Sultan Abdul Jalil di sini, Isnin lalu.

Naib Pengerusi DAPSY, Wong Kah Woh yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Canning berkata, berdasarkan laporan media, ucapan Khairy pada perhimpunan secara jelas berniat menggalakkan kekerasan digunakan terhadap bekas Menteri Besar, Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin.

"Saya terkejut selepas mengetahui UMNO dan Khairy dibenarkan untuk mengadakan perhimpunan haram di tempat terbuka tanpa campur tangan polis.

"Kandungan ucapan Khairy mempunyai niat untuk mencetuskan keganasan dan menggugat ketenteraman awam," katanya kepada pemberita ketika ditemui di perkarangan IPD itu.

Beliau berkata, polis perlu mengambil tindakan secara adil ke atas semua pihak tanpa mengira parti politik bagi membuktikan mereka adalah polis untuk rakyat.

KARPAL SINGH PERTIKAI PERLANTIKAN ZAKI TUN AZMI SEBAGAI PENGERUSI SURUHANJAYA PERLANTIKAN HAKIM

Karpal Singh yang sebelum ini pernah mempertikaikan perlantikan Zaki Tun Azmi sebagai Ketua Hakim Negara hari ini mendesak kerajaan mengkaji semula perlantikan Hakim Zaki Tun Azmi sebagai Pengerusi Suruhanjaya Perlantikan Hakim. 

Zaki Tun Azmi, menurut Karpal pernah membuat pengakuan emberi rasuah kepada staf mahkamah ketika bertindak sebagai peguam dua dekad lalu.

Sehubungan itu, Karpal berkata, dari segi moral Zaki sewajarnya telah membuat laporan berhubung kejadian tersebut yang diakui berlaku pada 1987.

KETUA PEMUDA PAS SIFATKAN SPR MENGIKUT TELUNJUK UMNO

Ketua Pemuda PAS, YB Salehuddin Ayub hari ini mempertikaikan tindakan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) memilih 7 April 2009 sebagai tarikh pilihanraya kecil Bukit Gantang dan Bukit Selambau. 

"Apa yang jelas tarikh 7 April dikemukakan memang di atas desakan pemimpin UMNO khususnya yang mereka akan bertarung dalam gelanggang mereka pada akhir bulan Mac nanti," kata Salehuddin.

Dalam pada itu, Salehuddin mengumumkan tidak akan mempertahankan jawatan Ketua Pemuda yang disandangnya di dalam Muktamar akan datang untuk memberi laluan kepada pemimpin muda.

ISTERI PANDITAHN TIDAK SAH SEBAGAI PRESIDEN IPF

Barisan Progresif India (IPF) yang mendakwa mempunyai kira-kira 300,000 anggota, dilanda krisis apabila Pendaftar Pertubuhan (ROS) mengisytiharkan bahawa pemilihan Puan Sri Jayashree Pandithan sebagai presidennya pada 14 Dis 2008 adalah tidak sah. 

Dalam sepucuk surat bertarikh 30 Jan 2009 kepada parti itu, Pendaftar Pertubuhan Datuk Md Alias Kalil memaklumkan bahawa pelantikan Jayashree tidak mengikut Akta Pertubuhan 1966.

Beliau juga mengisytiharkan penggantungan timbalan presiden IPF V. Senggutuan dan naib presiden parti M. Mathyalagan serta pengeluaran notis tunjuk sebab kepada 12 anggota majlis tertinggi parti berkenaan oleh Jayashree pada Disember tahun lepas, tidak sah.

IKATAN ANAK-ANAK PERAK DI PERANTAUN MINTA SIDANG KHAS MAJLIS RAJA-RAJA

Ikatan anak-anak Perak di Perantauan (IKAPP) menuntut satu sidang khas majlis raja-raja (DURBAR) diadakan untuk mengkaji semula keputusan Sultan Azlan Shah memperkenankan penubuhan kerajaan baru Perak serta menuntuk pembubaran DUN Perak supaya pilihanraya di adakan semula.

Tandatangan diambil sebagai referendum kerana dilihat bahawa baginda Sultan Perak tidak bertindak neutral (berkecuali) dan sikap yang dilakukan dan keputusan yang diperkenankan sedemikian rupa akan mencemarkan kemuliaan insitusi beraja.

Seandainya tindakan referendum tidak diindahkan, pihak IKAPP akan menimbangkan untuk membawa hal ini ke peringkat antarabangsa.                                                                                                                                                                                                                                    
http://greenboc.blogspot.com/

Tiada ulasan: