"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

BUKIT GANTANG : UMNO Diantara Kepergian Pak Lah Dengan Kedatangan Semula Mahathir


Habis madu sepah dibuang. Demikianlah budaya di dalam UMNO dimana mereka tidak akan menghormati pemimpim-pemimpin utama dari parti mereka setelah mereka tidak berjawatan lagi.

Nama Tun Abdullah Ahmad Badawi semakin terhakis dari media massa arus perdana. Malah belum kedengaran samada Pak Lah akan turun untuk berkempen di mana-mana tiga kawasan pilihanraya kecil sebelum 7 April ini.

Tumpuan kini tiba-tiba terhala kepada mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir yang kembali menyertai UMNO semalam. Sewaktu Mahathir melepaskannya dahulu, beliau tidak terkecuali dari menerima sishan para ahli UMNO dan juga media massa perdana.

Malah sampai satu ketika beliau menerima habuan semburan air lada dari ahli UMNO sendiri sehingga menimbulkan satu kes polis yang sehingga kini belum selesai dibicarakan di mahkamah.

Sandiwara kononnya UMNO telah kembali bertaut apabila Mahathir menghadirkan diri di dalam perhimpunan UMNO yang lalu dengan adegan mengangkat tangan bersama-sama tapi sekadar memegang jari disamping rakaman peluk cium Mahathir - Pak Lah yang tak kesampaian di dada menjadikan semua yang melihat tersenyum simpul satu episod yang lucu di dalam UMNO.


Ia seolah-olah menggambarkan kurang kesediaan Mahathir untuk menerima Pak Lah yang bagi beliau, penyebab utama beliau menapak keluar dari UMNO. Pak Lah dituduh dengan pelbagai tuduhan oleh Mahathir sebelum ini dan apabila Najib dinobatkan sebagai Perdana Menteri, Mahatir kembali ke pesada UMNO yang menjadikan orang-orng Pak Lah di dalam UMNO pula yang kecut dan kalut.

Kecut dan kalut kerana "the return of Matathir a.k.a. Mahazalim" merupakan sesuatu yang membawa akibat yang sengsara kepada mereka yang telah terbiasa dengan pentadbiran dan pengurusan "tangkap lentok" Pak Lah selama lima tahun sejak 2004.

Mahathir dikatakan akan menjadi "the invisible hand" di dalam pemerintahan Najib. Sepastinya beliau mengingati nama-mana meneri, timbalan menteri dan sekalian pegawai yang mengutuk dan menghinanya selepas beliau bersara satu ketika.

Nama-nama seperti Nazri Aziz dan Johari Baharom pastinya akan menerima padah selepas ini. Dan kini sudah kedengaran suara-suara menteri-menteri yang terpaksa "mengipas" semula Mahathir kerana mereka begitu mengetahui tentang peranan besar yang dimainkan oleh Mahathir di dalam setiap keputusan yang bakal diambil oleh Najib nanti.

Termasuk juga mereka yang menggalakan projek jemtanan bengkok di Singapura dan yang menyebabkan kekalahan Malaysia mempertahankan Pulau batu Putih seperti Hamid Albar, Rais Yatim dan Gani Patail. Juga mereka yang terlibat menjual Augusta dengan nilai 1 euro.

Era Najib akan menyaksikan Mahathir akan kembali merealiasikan visi-visi besarnya yang telah dibantutkan oleh regim Pak Lah beserta dengan "budak-budak tingkat 4" di Jabatan Perdana Menteri.

Najib tiada pilihan lain untuk terpaksa menerima nasihat Mahathir di dalam setiap proses pembuat-keputusannya lantaran Najib amat memerlukan Mahathir untuk menampung kekurangannya yang begitu terserlah di peringkat nasional dan antarabangsa kerana nama beliau dikenali oleh pemimpin seantero dunia dengan kaitannya terhadap seorang wanita Mongolia yang bernama Altantuya.

Justeru itu kehadiran Mahathir di Bukit Gantang dan Bukit Selambau tidaklah terlalu banyak kesannya kepada Pakatan Rakyat - tetapi lebih kepada UMNO sendiri - dimana masing-masing akan cuba menonjolkan diri untuk menyatakan kepada Mahathir.. "ohhh Pak lah tu memang teruk.." untuk menjadikan Mahathir tersenyum lebih lebar sedikit dari biasa.

Kalau ada pun persamaan Mahathir dengan Pak lah hanyalah di sini:




Tiada ulasan: