"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Rosmah "Marie Antoinette" Malaysia

 
 

Pakaian dan barang kemas yang digunakan oleh Wanita Pertama Malaysia ini tidak selari dengan slogan pentadiran Datuk Najib sebagai perdana menteri baru Malaysia, yakni 'Rakyat Didahulukan'.

Ekonomi sedang merudum, banyak rakyat dibuang kerja, harga komoditi rendah, tetapi Rosmah Mansor mempamerkan mutiara besar-besar di rantai leher, gelang tangan, cincin di jari kiri dan kanan, anting-anting di telinga, serta pakaian yang dihiasi batu-batu semi-berharga.

Imej Rosmah Mansor yang seperti ini tidak sesuai dengan slogan 'Rakyat Didahulukan'. Malah ia boleh menyebabkan Rosmah dilihat sebagai bayangan Mary Antoinette, isteri Raja Lois ke-14, iaitu raja Peranchis terakhir akibat dijatuhkan dari tahtanya dalam Revolusi Peranchis. Mereka berdua dihukum mati oleh rakyat dengan dipenggal kepalanya di gelotin.

Semasa rakyat menunjuk perasaan di luar istana kerana tidak cukup makan, dari tingkap istananya yang tinggi, Mary Antoinette nampak di bawah rakyat miskin bising-bising, lalu dia bertanya kepada pekerja istana.

"Mengapa mereka bising-bising?" tanya Permaisuri Mary Antoinette.

"Mereka tidak mempunyai roti buat dimakan, tuanku," jawab pekerja istana.

"Apa pula susahnya?" tanya Wanita Pertama Peranchis itu. "Suruhlah sahaja mereka makan kek!" - universitipts.com

Tiada ulasan: