"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Sivakumar Guna Kuasa Speaker Benarkan Semua Media Buat Liputan Sidang 7 Mei

Speaker Dewan Undangan Negeri Perak mengeluarkan arahan membenarkan semua media membuat liputan sidang DUN yang dijangka berlangsung mulai 7 depan.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan hari ini V. Sivakumar berkata mana-mana media yang telah dihalang untuk masuk DUN diminta untuk membuat permohonan bertulis di Pejabat Speaker, Aras 2, Bangunan Perak Darul Ridzuan. Permohonan boleh dibuat mulai 9.00 pagi pada 4 Mei 2009.

Arahan beliau meliputi semua media cetak dan elektronik. 

"Saya membuat ketetapan bahawa semua pihak media dibenarkan masuk untuk membuat liputan persidangan Dewan Negeri Perak pada 7 Mei 2009. 

"Semua media termasuk  Saya akan mengeluarkan surat kebenaran kepada media-media mengikut pertimbangan saya. Di sini, saya menggunakan Perintah-perintah 84 yang memberi kuasa kepada Yang Dipertua Dewan Negeri untuk mengeluarkan kebenaran am kepada wakil mana-mana jurnal menghadiri persidangan dewan . 

"Perintah-perintah tetap ini juga membolehkan Yang Dipertua Dewan untuk membatalkan kebenaran yang diberi. Arahan ini dikeluarkan untuk menjamin prinsip-prinsip demokrasi dan kebebasan media. 

"Rakyat harus mengetahui apakah yang berlaku dalam persidangan secara telus. Tidak ada sebab untuk menghalang mana-mana media untuk membuat liputan. Rakyat berhak mengetahui segala gerak-geri wakil rakyat mereka di dalam Dewan Undangan Negeri," tegas beliau. 
-TVAntara.com.my-

Tiada ulasan: