"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

UBN Najib Altantuya: Lunas gugat Kedah, tidak jejas P. Pasir

Setiausaha Pemuda PAS Terengganu menyifatkan tindakan Mohd Radzhi Salleh meninggalkan PKR secara mengejut hari ini sebagai sebahagian langkah menjatuhkan kerajaan Pakatan Rakyat di Kedah, seperti yang berlaku di Perak, Februari lalu.

Wan Mohd Faizul Wan Abas berkata, BN akan menggunakan isu ini untuk menggambarkan hubungan antara PAS dengan PKR dan DAP "tidak sebulu dan seolah-olah longgar" sedangkan hakikatnya tidak demikian.

"Isu tersebut langsung tidak memberi kesan atau (meningkatkan) peluang untuk pengundi di Permatang Pasir mengundi BN. Ini kerana isu tersebut adalah isu yang tidak berkaitan dengan pengundi di sini," katanya ketika ditemui
Malaysiakini tengah hari ini di Masjid Permatang Janggus pada kempen pilihan raya kecil DUN Permatang Pasir.

Tambahnya, tindakan wakil rakyat itu juga tidak akan melemahkan jentera PAS dan Pakatan untuk memastikan kemenangan calonnya Mohd Salleh Man pada hari mengundi dua hari lagi.

Manakala petugas PAS dari Permatang Bertam, Kepala Batas, Zakaria Abdul Rahman pula berkata, tindakan ADUN Lunas merupakan "satu tindakan bodoh".

Beliau mendakwa tindakan Mohd Radzhi ini sebahagian percaturan dan permainan politik Umno yang berniat untuk menggugat kerjasama dalam Pakatan Rakyat di Kedah.

"Pada pilihan raya umum yang akan datang, adakah BN akan ambil dia menjadi calon? Macam ADUN di Perak, Umno tidak akan ambil meraka menjadi calon, BN akan letak calon lain. Sebab itu saya katakan, tindakan dia itu tindakan bodoh," katanya.

"Kalau dia dipilih menjadi calon sekalipun, belum tentu dia mendapat sokongan daripada pengundi.

"Kalau yang keluar daripada kerajaan Kedah lima atau enam (wakil rakyat PKR) orang, boleh menggugatkan kerajaan negeri, ini keluar seorang, ia tidak memberi kesan," katanya.

Tambahnya, tindakan itu dijangkakan tidak akan menjejaskan sokongan pengundi di Permatang Pasir kerana kawasan ini mempunyai pengundi setia PAS dan Pakatan Rakyat.

Sementara itu petugas PAS dari Kemaman, Sheikh Faisal Ayaman berkata kejadian lompat parti ini baginya "perkara biasa dalam perjuangan".

"Ia tidak memberi kesan langsung kepada (jumlah) undi di Permatang Pasir," katanya.

Sheikh Faisal menyifatkan tindakan ADUN Lunas bertukar wakil rakyat bebas sebagai permainan Umno semata-mata untuk menggugat kerajaan Kedah tetapi tindakan Mohd Razdhi itu tidak berjaya melemahkan jentera parti.
-malaysiakini.com-

Tiada ulasan: