"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mahfuz jumpa MB selesai masalah air Pokok Sena / UBN Najib Altantuya

Nazri Abdullah
POKOK SENA, 26 Sept: Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar akan bertemu Menteri Besar Kedah bagi menyelesaikan masalah kekurangan bekalan air yang dialami penduduk di sini.

Pertemuan itu juga bagi memohon kerajaan negeri mengeluarkan peruntukan sekiranya melihat kemungkinan paip sedia ada perlu diganti.

"Masalah ini sudah ada dalam pengetahuan kerajaan negeri, saya akan jumpa Menteri Besar minta selesaikan segera masalah ni, mungkin perlu keluarkan peruntukan ganti paip lama itu." katanya ketika dihubungi.

Sebagai ahli parlimen bertanggungjawab, beliau juga memaklumkan telah berbincang dengan Pegawai Daerah meminta lori yamg menghantar bekalan air diperbanyakkan untuk dihantar sehingga ke hujung kampung.

"Saya dah berbincang dengan DO (Pegawai Daerah) Pokok Sena, minta perbanyak lagi lori masuk hantar air sampai ke dalam," katanya lagi.

Kira- kira 5,000 penduduk membabitkan enam buah kampung di daerah ini dilaporkan terputus bekalan air bersih sejak 10 hari lalu.

Antara kampung itu Kampung Bukit, Batu 20, Hujung Bendang, Batu 18 dan Bendang Baru

Penduduk juga telah mengemukakan beberapa aduan kepada Jabatan Bekalan Air (JBA) di Kuala Nerang dan Alor Setar namun sehingga kini tiada sebarang tindakan diambil oleh pihak terbabit.

Mahfuz dalam pada itu turut mengakui JBA lambat betindak sehingga masalah sejak setahun lalu itu semakin serius dua minggu kebelakangan ini.

Ekoran kelambatan itu, ada di kalangan penduduk terpaksa menggali telaga sendiri dan menggunakan air yang kurang bersih.

"Jabatan Bekalan Air pun agak perlahan dalam tindakan mereka, saya akan jumpa mereka dan mintak pusatkan penghantaran lori air di masjid atau surau, senang sikit masyarakat kampung datang angkut.

"Mereka ada masalah dengan sistem paip yang agak lama, tekanan pun rendah dan tidak boleh nak lepas air dengan tekanan kuat, takut paip pulak pecah," katanya.

Tiada ulasan: