"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Cadangan Larian Obor Royalti: Kota Bharu-Putrajaya / UBN Najib Altantuya / Zambry / PKFZ

professor
NAMPAK gayanya Najib Tun Razak sudah terperangkap dah masuk perangkap sendiri , ekoran ‘cadangan’ penukaran wang ehsan bagi menggantikan royalti. Di mana silap percaturan pemikir-pemikir Najib dalam mengetengahkan isu ini, sekarang ini ?

Kenapa idea–idea yang dicadangkan oleh think tank Najib akhir-akhirnya sudah menjadi senjata makan tuan, kesannya. Ianya tidaklah menambahkan populariti Najib, UMNO dan BN.Carilah kewajaran dari sudut mana pun Najib sudah didapati bersalah oleh bukan saja oleh kerajaan PAS Kelantan, Pakatan Rakyat malah oleh rakyat Malaysia juga.

Nampaknya, tidak ramai penyokong–penyokong Najib mempertahankan isu ini. Barangkali takut kena getahnya juga. Biar Najib saja yang tanggung. Padan muka.

Tindakan Najib ini sudah dan sedang mendapat tentangan secara bersepadu rakyat Kelantan kini, samada yang berada di Kelantan mahupun di luar. Kesilapan Najib ini seolah–olah memberikan peluru percuma kepada PAS khususnya dan Pakatan Rakyat amnya, seharusnya dimanfaatkan sebaik mungkin oleh semua.

Kita berharap Najib akan membuat ‘U Turn’ dengan membatalkan cadangan ini, sepertimana Najib membatalkan
Dasar Tempoh Jangka Hayat Kenderaan hasil tekanan berterusan semua pihak.

Elok juga difikirkan oleh sekelompok pemimpin PAS atau Pakatan Rakyat untuk menganjurkan satu rally atau larian obor royalti dari Kota Bharu ke Putrajaya bagi mendesak Najib memberikan apa yang sepatutnya kerajaan PAS Kelantan terima, iaitu royalty dan bukannya wang ehsan.

Larian ini boleh menggunakan laluan Kota Bharu – Gua Musang – KL atau Kota Bharu – Kuala Terengganu – LPT – KL. Mungkin boleh dibuat larian berperingkat–peringkat sejauh 10 km bagi setiap larian.

Rasanya tidak lah sukar untuk mendapatkan pelari–pelari yang berbakat di setiap lokasi dalam laluan tadi. Cuba gerakan dari sekarang ini.

Ini adalah lebih untuk melibatkan seluruh peringkat rakyat Kelantan khsusnya, iaitu golongan dari bawah sekali, petani, nelayan dan buruh dan lain–lain.

Sementara lain–lain peringkat, seperti kerajaan negeri sendiri telah mengambil langkah perlu, ahli–ahli parlimen PAS dari Kelantan dan luar sedang berjuang di parlimen.

Ini boleh menjadi satu cara untuk menyatupadukan dan meningkatkan sokongan rakyat dari peringkat bawah ke atas kerajaan PAS Kelantan.

http://www.detikdaily.net

Tiada ulasan: