"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Landasan berkembar jadi skandal selepas PKFZ? / Nizar / Altantuya

ASRUL HADI ABDULLAH SANI
Dengan be
kas Menteri Pengangkutan Dato' Seri Chan Kong Choy terlibat dengan skandal Zon Perdagangan Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ), apakah projek RM6 bilion landasan berkembar akan menjadi skandal besar berikutnya?

Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara baru-baru ini mencadangkan Chan dan bekas pengurus besar Pihak Berkuasa Pelabuhan Klang (PKA) Datin Paduka OC Phang supaya disoal-siasat kerana jenayah pecah amanah dalam skandal PKFZ.

Menurut laporan PriceWaterhouseCoopers (PwC), perbelanjaan projek sebanyak RM4.947 bilion akan meningkat sehingga RM7.453 bilion kerana bayaran faedah dan PKA mesti menstruktur semula pinjaman atau jika tidak, ia akan menggembung hingga RM12.453 bilion menjelang 2015.

Tetapi PAC juga baru-baru ini mengumumkan yang ia telah merancang untuk menyiasat projek landasan berkembar berharga RM6 bilion, selepas pendedahan baru-baru ini yang projek itu telah diurus dengan teruk, mengakibatkan kerugian berjumlah lebih RM1 bilion setakat ini.

Menurut laporan audit tahun ini, kerajaan mungkin perlu menanggung sebahagian daripada kerugian RM1.14 bilion dalam kontrak 179km rel landasan berkembar antara Rawang dan Ipoh kerana projek itu diurus dengan teruk.

Tetapi Chan memberitahu PAC bahawa projek landasan berkembar itu bersaiz tiga kali lebih besar daripada PKFZ.

"Tidak, ia bukan projek terbesar (di bawah Kementerian Pengangkutan). Projek landasan berkembar lebih besar. Ia mencecah hampir 13 bilion. Ia tiga kali saiz projek ini (PKFZ).

"Kami bercakap hanya bahagian utara, bahagian selatan hampir empat bilion," katanya dalam keterangannya kepada PAC mengenai PKFZ.

Projek landasan berkembar dan pengelektikan dari Rawang ke Ipoh (selatan) telah disiapkan pada 2008 manakala bahagian Ipoh ke Padang Besar dicadangkan pada 2002 sebagai kesinambungan jalan-jalan yang telah wujud itu.

Pada 2003, bekas Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi mengumumkan yang kerajaan telah membuat keputusan untuk menangguhkan projek itu dan ia dikritik keras oleh pendahulunya Tun Dr Mahathir Mohamad.

Bagaimanapun, projek itu dihidupkan kembali semasa Timbalan Perdana Menteri ketika itu Dato' Seri Najib Razak mengumumkan yang jawatankuasa kabinet mengenai pengangkutan awam telah memutuskan untuk menghidupkan semula projek landasan berkembar bahagian utara yang tertunda pada 2007.

Dr Mahathir berkata pembatalan tersebut merupakan pembaziran wang rakyat.

"Bila landasan berkembar dan pengelektrikan kereta api dari Johor Baru ke Padang Besar dicadangkan, cadangan kos terendah adalah RM14 bilion dan akan mengambil enam tahun untuk disiapkan. Secara kasar kerajaan itu akan memerlukan RM2 bilion setahun untuk projek itu. Ia boleh dimulakan pada 2004.

"Tetapi apabila Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi mengambil alih, kerajaan memutuskan untuk menangguhkannya untuk beberapa sebab, walaupun Abdullah telah berjanji kepada bekas perdana menteri itu untuk meneruskan projek.

"Kini kerajaan mendapati bahawa terdapat keperluan untuk meneruskannya. Malangnya kos itu telah naik. Untuk membina trek berkembar dan pengelektrikan bahagian dari Ipoh ke Padang Besar sahaja akan menelan belanja RM12 bilion, satu peningkatan secara kasar 50 peratus atau secara kasar RM7 bilion jika talian dari Johor Baru ke Padang Besar dibina," kata Chan dalam blognya pada 24 Jun, 2008.

Projek itu dianugerahi kepada Gamuda Berhad dan MMC Corporation Berhad.

Pemegang-pemegang saham utama bagi Gamuda dan MMC adalah Raja Dato' Seri Sultan Eleena Azlan Shah dan Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary.
------
Artikel Malaysian Insider ini diterjemah oleh MUHAMMAD NOR ABD SAMAD

Tiada ulasan: